پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:07 PM
4 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):77-97. |
تدارك مدل معادلات ساختاري اضطراب رايانه در دانشجويان دانشگاه تهران |
غلامعلي لواساني مسعود* |
* دانشگاه تهران |
در پژوهش حاضر به منظور تدارك يك مدل معادلات ساختاري، 730 نفر از دانشجويان كارشناسي دانشگاه تهران (295 دختر و 435 پسر ) در گروههاي تحصلي فني و مهندسي، علوم پايه، و علوم انساني به صورت تصادفي انتخاب شدند. ويژگيهاي فردي آزمودنيها يعني جنسيت و رشته تحصيلي، به علاوه انگيزه پيشرفت، خودكارآمدي رايانه، تجربه رايانه، اضطراب خصيصهاي و اضطراب رايانه آنان بر مبناي مقياس هاي معتبر اندازه گيري شد. در اين مدل تجربه رايانه، اضطراب خصيصهاي،انگيزه پيشرفت و ويژگيهاي فردي معرف سازههاي نهان برونزا و خودكار آمدي رايانه و اضطراب رايانه معرف سازههاي نهان و درونزا تلقي گرديد. مدل با حضور سازهها و نشانگرهاي مربوط در سطح نسبتا مناسبي برازش شد. شاخص برازندگي تطبيقي (0.91 = CFI) و متوسط باقيمانده هاي استاندارد شده (0.048= SRMR) به دست آمد. اين مدل مشخص مي كند كه به ويژه ويژگيهاي فردي و تجربه رايانه به افزايش خودكارآمدي رايانه و در تداوم اين مسير به كاهش اضطراب رايانه دانشجويان منجر ميشود. |
كليد واژه: مدل معادلات ساختاري. اضطراب رايانه. تجربه رايانه. خودكارآمدي رايانه. اضطراب خصيصهاي. |
نسخه قابل چاپ |