پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:05 PM
7 : روانشناسي و علوم تربيتي بهار و تابستان 1383; 34(1):157-175. |
بررسي خود تنظيمي يادگيري دانش آموزان و والدين: مطالعه نقش جنسيت و عملكرد تحصيلي |
صمدي معصومه* |
هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقايسه راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموزان و خود تنظيمي والدين آن ها با توجه به نقش جنسيت و عملكرد تحصيلي است. به همين منظور، تعداد 120 دانش آموز دختر و پسر اول دبيرستان شهر تهران با روش نمونه گيري تصادفي مرحلهاي انتخاب شدند و با پاسخگويي به پرسشنامه راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموز و خود تنظيمي، ادراك خود را از راهبردهاي خود تنظيمي و خود تنظيم گري والدينشان نشان دادند. از معدل تحصيلي آنان نيز به عنوان ملاك عملكرد تحصيلي استفاده گرديد. دادههاي حاصل شده با آزمون t مستقل، تحليل واريانس يك راهه، و آزمون تعقيبي شفه مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه بين راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموزان دختر و پسر و همين طور بين رفتارهاي خود تنظيم گرانه والدينشان تفاوت معني داري وجود ندارد. ولي بين راهبردهاي خود تنظيمي در يادگيري دانش آموزان قوي و متوسط با دانش آموزان ضعيف و همينطور بين رفتارهاي خود تنظيم گرانه والدين دانش آموزان قوي و متوسط با دانش آموزان ضعيف تفاوت معني داري وجود دارد. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |