پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 10:57 PM
5 : روانشناسي و علوم تربيتي پاييز و زمستان 1385; 36(4-3):83-103. |
افت تحصيلي و رابطه آن با بنيادهاي فلسفي آموزش و پرورش مدرن |
آهنچيان محمدرضا* |
* دانشگاه فردوسي |
افت تحصيلي هنوز هم يك چالش چدي براي نظام هاي آموزشي دنيا است. شايد به همين دليل، با وجود پژوهش ها و بررسي هاي فراوان، باب مطالعه و گفتگو درباره آن بسته نيست. اين مقاله با يك نگاه فلسفي به افت تحصيلي، قصد معرفي و تحليل ريشه هاي نظري اين پديده ناخواسته در شرايط آموزش و پرورش مدرن را دارد. به عبارت ديگر در اينجا ادعا مي شود كه علت هاي افت تحصيلي در بنيادهاي فكري و آراي تربيتي مدرنيته قرار دارد، پس مادامي كه آموزش و پرورش، نظام خود را بر چنين بنيادهايي استوار سازد امكان پيش گيري از افت تحصيلي كمتر وجود دارد. به اين منظور شش عامل اصلي متاثر از آموزه هاي مدرن انتخاب، و رابطه آن با آموزش و پرورش و افت تحصيلي در نظر گرفته مي شود. كوشش به عمل خواهد آمد با طي مسير يك مقاله پژوهشي و به استناد منابع دست اول، يافته ها ارايه و سپس تحليل شود. |
كليد واژه: افت تحصيلي، مدرنيسم، عقل باوري، فردگرايي، قاعده پردازي، يكدست سازي، تمركز بخشي، غالب پروري، آموزش و پرورش |
نسخه قابل چاپ |