پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:28 PM
9 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1389; 6(23):269-276. |
كمال گرايي، مشكلات هيجاني و رضايت از زندگي در دانشجويان ايراني |
محمدي زهره*,جوكار بهرام |
* دانشگاه شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مرودشت |
در پژوهش حاضر رابطه بين پيامدهاي کمال گرايي، مشکلات هيجاني و رضايت از زندگي اندازه گيري شدند. شرکت کنندگان، شامل 297 (81 پسر و 216 دختر) دانشـجوي دانشگاه آزاد اسلامـي واحد مرودشت بودند و مقياسهاي چندبعـدي کمال گرايي (فراست، مارتن، لاهارت و روزنبليت، 1990)، مقياس افسردگـي، اضـطراب و تنيدگي (لاويبوند و لاويبوند، 1995) و مقـياس رضايت از زندگي (هبنر، 1994) را تکميل کردند. تحليل رگرسيون چندمتغيري به شيوه همزمـان نشان دادند که ابعاد کمال گرايي شامل نگراني درباره اشتباهها، انتقادگري والديني، شک درباره اعمال و هنجارهاي شخصي، رضايت از زندگي را تبيين مي كنند (R2=0.21)، دو بعد هنجارهاي شخصي و سازماندهي، اضطراب (R2=0.33)، افسردگي (R2=0.41) و تنيدگي (R2=0.28) را تبيين کردند. |
كليد واژه: کمال گرايي، مشکلات هيجاني، رضايت از زندگي، دانشجويان |
نسخه قابل چاپ |