پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:27 PM
5 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1389; 6(23):227-236. |
آموزش مهارتهاي شوخ طبعي و کاهش افسردگي در بيماران آسيب نخاعي |
به پژوه احمد*,جهانگيري مريم,زهراكار كيانوش |
* دانشگاه تهران |
در اين پژوهش، اثربخشي آمـوزش مهارتهاي شوخ طبعي در کـاهش افسردگي افراد با آسيب نخاعي بررسي شد. از دو مرکز توانبخشي شهر تهران، 24 مراجعه کننده (12 زن و 12 مرد) با آسيب نخاعي که نمره هايـي بـالاتر از ميانگين در پرسشنامه افسردگي بک (بک و استير، 1987) به دست آوردند، به طـور تصادفي در دو گـروه آزمايشي و کنترل (در هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. طي دو ماه، گـروه آزمايشي هشت جلسه مهارتهاي شوخ طبعي مبتني بـر بـرنامه 8 مرحله اي مهارتهاي شوخ طبعي مک گـي (2002) را آموزش ديدند. پس از اجراي مجدد پرسشنامه افسردگي بک در دو گروه، نتايج نشان دادنـد که افسردگي گروه آزمايشي در مقايسه با گروه کنترل کاهش پيدا كرد. استلزامها بر اساس کاهش افسردگي در بيماران با آسيبهاي نخاعي بحث شد. |
كليد واژه: آسيب نخاعي، افسردگي، شوخ طبعي |
نسخه قابل چاپ |