پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:27 PM
2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) بهار 1389; 6(23):187-200. |
نارساييهاي شناختي زيربنايي در ناتواني رياضي |
امين زاده انوشه*,حسن آبادي حميدرضا |
* دانشگاه شهيد بهشتي |
هدف از پژوهش حاضر اندازه گيري نارساييهاي همراه با ناتواني رياضي در کودکان بود. در اين مطالعه تعداد 46 دانش آموز پايه چهارم دبستان در دو گروه با توانايي متوسط و ناتوان در رياضي انتخاب شدند به گونه اي که بهره هوش و توانايي خواندن آنها تا حد ممکن نزديک به يکديگر بودند. حافظه کاري از طريق آزمونهاي هوش وکسلر (وکسلر، 1974؛ شهيم، 1373الف) و برج لندن (کالبرتسون و زيلمر، 1998)، بازداري با استفاده از آزمونهاي استروپ (اسپرين و استراوس، 1998) و برج لندن و ادراک ديداري ـ فضايي از طريق شکل تجمعي ري (استريث، 1944) اندازه گيري شدند. نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان دادند که عملکرد گروه ناتوان در رياضي، در ادراک و سازماندهي ديداري ـ فضايي تفاوت معناداري با گروه متوسط در توانايي رياضي داشت که بيانگر ناتواني در تحليل، ترکيب و سازمان دهي اطلاعات در گروه ناتوان در رياضي بود. |
كليد واژه: ناتواني رياضي، کنشهاي اجرايي، حافظه کاري، بازداري پاسخ، ادراک ديداري - فضايي |
نسخه قابل چاپ |