پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:24 PM
2 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) تابستان 1389; 6(24):295-306. |
قصه گويي و تحول مفهوم خدا در کودکان ايراني و لبناني |
دادستان پريرخ,عليق اميمه محسن,رسول زاده طباطبايي سيدكاظم,آذربايجاني مسعود,بيات مريم* |
* دانشگاه پيام نور |
اين پژوهش به بررسي تاثير قصه گويي برتحول مفهوم خدا در کودکان ايراني و لبناني پرداخت. بدين منظور، 238 دختر (138 ايراني و 100 لبناني) و 222 پسر (107 ايراني و 115 لبناني) از دانش آموزان 6 تا 11 ساله ايراني و لبناني به طور تصادفي انتخاب و به دو گروه کنترل و آزمايشي تقسيم شدند. براي گروه آزمايشي در هشت جلسه 45 دقيقه اي قصه گفته شد اما گروه کنترل جلسه اي نداشت. قبل و بعد از هشت جلسه قصه گويي، مصاحبه باليني (لارنس، 1965) به منظور بررسي مفهوم خداوند انجام شد. تحليل کوواريانس نشان داد که قصه گويي بر تحول مفهوم خداوند و همه مولفه هاي آن تاثير مثبت داشت. نمره کل مفهوم خداوند در دانش آموزان دو جنس و دو فرهنگ تفاوت معنادار نداشت. اما دانش آموزان ايراني در دو مولفه وجود خداوند در زمان حال و علم مطلق خداوند و دانش آموزان لبناني در مولفه نامريي بودن خداوند، نمره هاي بالاتري کسب کردند. پسران، خداوند را قوي تر از دختران توصيف کردند. در پس آزمون، پسران گروه آزمايشي نمره بالاتري نسبت به دختران و گروه کنترل، در مولفه ماهيت خداوند به دست آوردند. |
كليد واژه: قصه گويي، مفهوم خدا، کودکان ايراني و لبناني، مطالعه بين فرهنگي |
نسخه قابل چاپ |