پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:16 PM
7 : روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني) پاييز 1390; 8(29):67-74. |
تاثير آموزش مهارت هاي حل مساله در اضطراب امتحان دانشجويان |
اكبري مهرداد*,شقاقي فرهاد,بهروزيان مريم |
* دانشگاه پيام نور، انديمشک، ايران |
هدف پژوهش حاضر شناخت تاثير آموزش حل مساله در اضطراب امتحان دانشجويان دختر در سال تحصيلي 89-88 بود. 459 دانشجوي دختر دانشگاه پيام نور واحد انديمشک سياهه اضطراب امتحان (اسپيلبرگر، 1980) را تکميل کردند. 50 نفر که بالاترين نمره اضطراب امتحان را داشتند به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي و کنترل جايگزين شدند. سپس، گروه آزمايشي طي ده جلسه (هر هفته دو جلسه) آموزش حل مساله پنج مرحله اي ديکسون و گلوور (1984) را دريافت کردند. نتايج تحليل کوواريانس نشان دادند که برنامه آموزشي باعث کاهش سطح اضطراب امتحان در گروه آزمايشي مي شود. چهار ماه بعد، پيش از امتحانات ترم دوم تحصيلي، اضطراب امتحان هر دو گروه مجددا ارزيابي شد. نتايج پيگيري چهار ماهه نشان داد که اثربخشي روش آموزشي، پايدار بوده است. |
كليد واژه: اضطراب امتحان، مهارت هاي حل مساله، دانشجويان |
نسخه قابل چاپ |