پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:03 PM
3 : روان شناسي كاربردي پاييز 1388; 3(3 (پياپي 11)):35-47. |
|
وضعيت تحصيلي و رفتاري دانش آموزان کم توان ذهني مرزي در مدارس عادي |
|
حدادي عليرضا*,فرامرزي سالار |
|
|
هدف: پژوهش حاضر تعيين وضعيت تحصيلي و رفتاري دانش آموزان ديرآموز مرزي بود.
روش: پژوهش توصيفي و جامعه آماري پژوهش دانش آموزان مرزي مشغول به تحصيل در مداري عادي شهرستان خميني شهر بودند که از ميان آنها 58 پسر و 42 دختر به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. علاوه بر مراجعه به سوابق و کارنامه هاي تحصيلي دانش آموزان، از پرسشنامه رفتاري کودکان راتر (فرم معلم، 1967)، آزمون هوشي ريون (فرم کودکان، 1974) و (پرسشنامه سنجش وضعيت اجتماعي، اقتصادي خانواده، 1982) و براي تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي و تحليل واريانس چند متغيره استفاده گرديد.
يافته ها: نشان داد دانش آموزان پسر ديرآموز مشغول به تحصيل در مدارس عادي از نظر تحصيلي نسبت به دانش آموزان دختر ديرآموز در وضعيت ضعيف تري قرار دارند. همچنين تفاوت بين وضعيت تحصيلي و رفتاري دانش آموزان مرزي و متغيرهاي جمعيت شناختي (پايه، جنس، تحصيلات پدر و مادر و وضعيت تحصيلي و رفتاري دانش آموزان اجتماعي، اقتصادي خانواده) معنادار نبود.
نتيجه گيري: اگرچه دانش آموزان مرزي در سالهاي اوليه ورود به دبستان، نياز به توجه و مراقبت بيشتري دارند ولي از نظر تحصيلي در پايه هاي اول تا پنجم ابتدايي تفاوت معناداري در اين زمينه از خود نشان نمي دهند.
|
|
كليد واژه: تحصيلي، دانش آموزان، رفتاري، کم توان ذهني، مدارس عادي، مرزي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|