پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 9:02 PM
7 : روان شناسي كاربردي زمستان 1388; 3(4 (پياپي 12)):102-112. |
|
نقش مولفه هاي حالت فراشناختي در عملکرد تحصيلي |
|
سالاري فر محمدحسين,پاك دامن شهلا |
|
|
هدف: پژوهش تعيين نقش حالت فراشناختي و مولفه هاي آن در عملکرد تحصيلي دانش آموزان بود.
روش: پژوهش از نوع همبستگي بود و بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي 150 دانش آموز دبيرستاني (64 پسر، 75 دختر) از مناطق آموزشي 2 و 6 شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه حالت فراشناختي اونيل و عابدي (1996) پاسخ دادند. ميانگين ترم اول به عنوان شاخص عملکرد تحصيلـي آنان در نظـر گرفـته شد. داده ها با استفاده از رگرسيون چند متغيري و آزمون t مستقل تحليل شد.
يافته ها: نشان داد رابطه حالت فراشناختي و عملکرد تحصيلي مثبت است و سه مولفه حالت فراشناختي (آگاهي فراشناختـي، خود بازبينـي و راهبرد شناختي)، 69 درصد از واريانس عملکرد تحصيلي را پيش بيني مي کنند.
نتيجه گيري: بر اساس نتايج اين پژوهش، چون حالت فراشناختي با عملکرد تحصيلي رابطه مثبت دارد، بنابراين آموزش مولفه هاي حالت فراشناختي مي تواند در عملکرد تحصيلي دانش آموزان موثر باشد.
|
|
كليد واژه: حالت فراشناختي، عملکرد تحصيلي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|