پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 8:44 PM
2 : روان شناسي باليني و شخصيت (دانشور رفتار) ارديبهشت 1389; 17(40 (ويژه مقالات روان شناسي باليني و شخصيت 2)):11-18. |
تاثير تکنيک خودآموزش دهي در کاهش مشکلات خواندن و کاهش افسردگي دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدايي |
مجيدي عابد*,دانش عصمت,خوش كنش ابوالقاسم |
* دانشگاه شهيد بهشتي |
هدف از پژوهش حاضر، تاثير آموزش راهبرد هاي شناختي - رفتاري (خودآموزش دهي) در بهبود عملکرد خواندن و کاهش ميزان افسردگي دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدايي شهر اراک بود. بدين منظور از بين کليه دانش آموزان مقطع ابتدايي مشغول به تحصيل شهر اراک تعداد 32 دانش آموز نارساخوان همراه با اختلال افسردگي، پس از اجراي آزمون هاي تشخيصي (از جمله آزمون اختلال خواندن، آزمون هوشي و کسلر و پرسشنامه رفتاري راتر) به صورت نمونه گيري چندمرحله اي تصادفي انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند. آزمودني هاي گروه آزمايش به مدت 12 جلسه، تحت آموزش راهبرد خودآموزش دهي قرار گرفتند. همزمان مادران همين آزمودني ها هم به مدت 6 جلسه اين راهبرد آموزشي را دريافت کردند تا با دانش آموز در خانه تمرين کنند. داده هاي بدست آمده با استفاده از روش آماري تحليل کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج به دست آمده حاکي از آنست که عملکرد خواندن آزمودني هاي گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه به ميزان معناداري بهبود يافته و ميزان افسردگي آنان نيز به ميزان معناداري نسبت به گروه گواه کاهش يافته است. |
كليد واژه: افسردگي، خودآموزش دهي، نارساخواني |
نسخه قابل چاپ |