0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:26 PM

 2 : روان شناسي باليني بهار 1388; 1(1):19-34.
 
تعيين نشانه هاي ترسيم خود در نقاشي سه گروه از کودکان داراي مشکلات دروني سازي شده، بروني سازي شده و بهنجار
 
مرادي مطلق مونا*,عابدين عليرضا,حيدري محمود
 
 
 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعيين نشانه هاي «ترسيم خود» در نقاشي سه گروه از کودکان داراي مشکلات دروني سازي شده، بروني سازي شده و بهنجار به اجرا درآمده است
روش: براي شناسايي 30 دانش آموز دروني سازي شده، 30 دانش آموز بروني سازي شده و 30 دانش آموز بهنجار، با استفاده از شيوه نمونه گيري هدفمند، تعداد 4000 فرم سياهه رفتاري کودک در 34 دبستان منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران توزيع گشت و از ميان فرم هاي تکميل شده
n=90 دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند. آزمون «ترسيم خود» بصورت انفرادي بر روي گروه هاي نمونه به اجرا درآمد و نقاشي هاي جمع آوري شده بر اساس جدولي متشکل از 150 نشانه ترسيمي مورد تفسير قرار گرفت.
يافته ها: آزمون خي دو نشان داد که فراواني ترسيم 11 نشانه از جمله: ترسيم در پايين صفحه يا در حاشيه آن، عدم ترسيم موها، ترسيم تنه به شکل مربع مستطيل و غيره در کودکان دروني سازي شده و 11 نشانه از جمله: ترسيم سر بزرگ، ارزنده سازي موها، ترسيم دست ها به شکل کمان رو به پايين و غيره در کودکان بروني سازي شده بطور معنادار بالا بوده است
.
نتيجه گيري: نشانه ها بيانگر نمادهاي ناارزنده سازي خود، پايين بودن اعتماد به نفس و بازداري در گروه دروني سازي شده و نمادهاي ارزنده سازي خود و تمرکز بر خويشتن در گروه بروني سازي شده است
.

 
كليد واژه: مشکلات رفتاري دروني سازي شده، مشکلات رفتاري بروني سازي شده، ترسيم خود و سياهه رفتاري کودک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها