0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391  5:22 PM

 3 : روان شناسي باليني زمستان 1388; 1(4):21-30.
 
مقايسه گروه درماني مبتني بر هوشياري فراگير توام با آموزش مهارت هاي مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و اضطراب صفت
 
عطايي نخعي آسيه*,قنبري هاشم آبادي بهرام علي,مدرس غروي مرتضي
 
* دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران
 
 

مقدمه: اين پژوهش با هدف بررسي تاثير گروه درماني مبتني بر هوشياري فراگير با آموزش مهارتهاي مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و اضطراب صفت در دانشجويان اجرا گرديد.
روش: 20 نفر دانشجوي مبتلا به اضطراب امتحان در يک پژوهش آزمايشي به روش نمونه گيري در دسترس از ميان جامعه پژوهش (دانشجويان مبتلا به اضطراب امتحان که به کلينيک روان شناسي باليني دانشگاه فردوسي مشهد مراجعه کرده بودند) انتخاب شدند و به طور تصادفي در گروه آزمايشي و گروه کنترل گماشته شدند (10 نفر براي هر گروه). پرسشنامه اضطراب امتحان و سياهه حالت ـ اضطراب صفت اشپيل برگر به عنوان پيش آزمون در مورد دو گروه اجرا شد. پس از اجراي 5 جلسه درمان (5 هفته و هرهفته 1 جلسه 2 ساعتي) در هر گروه، به منظور سنجش ميزان متغيرهاي وابسته (اضطراب امتحان و اضطراب صفت) پرسشنامه اضطراب امتحان و سياهه حالت ـ اضطراب صفت اشپيل برگر مجددا به عنوان پس آزمون اجرا گرديد.
يافته ها: نتايج تحليل کواريانس نشان داد که گروه درماني مبتني بر هوشياري فراگير در گروه آزمايشي در مقايسه با گروه درماني مبتني بر آموزش مهارت هاي مطالعه در گروه کنترل باعث کاهش معنادار اضطراب امتحان و اضطراب صفت در دانشجويان شده است.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج به دست آمده، گروه درماني مبتني بر هوشياري فراگير تاثير معناداري در کاهش اضطراب امتحان و اضطراب صفت دانشجويان دارد.

 
كليد واژه: گروه درماني مبتني بر هوشياري فراگير، آموزش مهارتهاي مطالعه، اضطراب امتحان، اضطراب صفت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها