پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 10 اردیبهشت 1391 11:58 AM
1 : دست آوردهاي روانشناختي (علوم تربيتي و روان شناسي) پاييز و زمستان 1388; 4(2):3-36. |
بررسي متغيرهاي شناختي، انگيزشي و شخصيتي به عنوان پيش بين هاي بروز استعدادهاي درخشان در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران |
سهرابي نادره,شهني ييلاق منيجه*,حقيقي جمال,مهرابي زاده هنرمند مهناز |
* دانشگاه شهيد چمران اهواز |
پژوهش حاضر به بررسي متغيرهاي شناختي، انگيزشي و شخصيتي به عنوان پيش بين هاي بروز استعدادهاي درخشان در دانشجويان دانشگاه شهيد چمران اهواز پرداخته است. آزمودني هاي اين پژوهش را 204 دانشجوي عادي و 197 دانشجوي استعدادهاي درخشان تشکيل مي دهند، که با روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي از بين دانشجويان عادي و استعدادهاي درخشان دانشگاه شهيد چمران انتخاب شدند و به وسيله 5 مقياس، شامل: آزمون هوشي کتل، آزمون خلاقيت عابدي، فرم کوتاه مقياس شخصيتي نئو، آزمون هوش هيجاني بار - آن و پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي يادگيري مورد سنجش قرار گرفتند. در اين پژوهش، براي تحليل داده ها از روش تحليل مميز استفاده شده است. نتيجه هاي به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختي، متغيرهاي هوش هيجاني، خلاقيت، شخصيت و راهبردهاي انگيزشي يادگيري، و همچنين ترکيب خطي اين متغيرها، پيش بين هاي بروز استعدادهاي درخشان در دانشجويان دانشگاه شهيدچمران مي باشند. |
كليد واژه: هوش، خلاقيت، شخصيت، هوش هيجاني، راهبردهاي خودتنظيمي، استعدادهاي درخشان |
نسخه قابل چاپ |