پاسخ به:مقالات روانشناسی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 12:07 AM
6 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1385; 8(29):103-116. |
تاثير يك دوره فعاليت هوازي منتخب بر ميزان اختلالات خلقي دانش آموزان 15 تا 18 ساله |
رحيمي قاسم,كارگر محمد,آقايي اصغر |
هدف كلي اين پژوهش تعيين تاثير يك دوره فعاليت هوازي بر ميزان اختلالات خلقي (افسردگي و شيدايي) دانش آموزان 15 تا 18 ساله است. منظور از اختلالات خلقي در اين پژوهش تغيير خلق نسبتا ثابت و دايمي همراه با تغييرات مشخص در تفكر، رفتار و نگرش است كه انواع آن افسردگي، نيمه شيدايي و شيدايي است. اين پژوهش از نوع نيمه تجربي و به صورت ميداني انجام شده است. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شيراز در سال تحصيلي 84 ـ 83 بوده است. حجم جامعه بر اساس اعلام اداره كل آموزش و پرورش شيراز در زمان پژوهش 27943 نفر بوده است. به صورت تصادفي خوشه اي 414 نفر از جامعه اصلي انتخاب و پرسشنامه اختلالات خلقي بين آنها توزيع و پس از تكميل جمع آوري شد. 72 نفر از نمونه هاي مورد پژوهش علايم افسردگي يا شيدايي داشتند كه به صورت تصادفي ساده از بين آنها 40 نفر انتخاب و بر اساس نتايج آزمون مقدماتي در 4 گروه همتاسازي شدند. گروه آزمايش افسردگي، گروه گواه افسردگي، گروه آزمايش شيدايي و گروه گواه شيدايي . ابزار اندازه گيري اين پژوهش پرسشنامه شخصيتي چندوجهي مينه سوتا موسوم به (فرم كوتاه) بوده است. اين پرسشنامه 71 سوال شامل 8 مقياس باليني و 3 مقياس روايي دارد. روايي و پايايي اين پرسشنامه مورد تاييد قرار گرفته است. |
كليد واژه: تمرينات هوازي، افسردگي، شيدايي، اختلالات خلقي |
نسخه قابل چاپ |