پاسخ به:مقالات روانشناسی
شنبه 9 اردیبهشت 1391 12:03 AM
4 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي زمستان 1385; 8(30):51-70. |
ارتباط توكل به خدا و ساير رهيافتهاي مقابله اي با اضطراب در دانش آموزان دختر دوره متوسطه |
سجاديان ايلناز,اكرمي ناهيد |
هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين توكل به خدا و ساير رهيافتهاي مقابله اي با اضطراب است. جامعه آماري اين پژوهش را كليـه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان تشكيل مي دهند. در اين پژوهش كه از نوع پس رويدادي (همبستگي ـ علّي) است، 60 دانش آموز به روش تصادفي خوشه اي از بين نواحي 2 و 3 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه رهيافت در پيشامدها و رخدادهاي زندگي غباري (1379) و پرسشنامه خودسنجي اضطراب اشپيلبرگر (1971) بود. داده هاي به دست آمده با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج آزمون همبستگي پيرسون نشان داد كه رابطه معناداري بين چند رهيافت مقابله اي به ويژه در بعد حالات با اضطراب وجود دارد، ولي رابطه معناداري بين رهيافت توكلي با اضطراب در سطح (P<0.01) مشاهده نگرديد. همچنين يافته هاي آزمون تحليل واريانس يكراهه نشان داد كه بين محورهاي اقدامي و محورهاي حالاتي در دانش آموزان در سطح (P<0.01) تفاوت معنادار آماري وجود دارد. |
كليد واژه: توكل به خدا، رهيافتهاي مقابله اي، اضطراب، دانش آموزان دختر |
![]() |
نسخه قابل چاپ |