0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:59 PM

 5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1386; 9(32):90-120.
 
مقايسه عوامل موثر در اثربخشي تبليغات تجاري از ديد مردم و متخصصان تبليغات
 
صمصام شريعت سيدمحمدرضا*,آتش پور سيدحميد,كامكار منوچهر
 
 
 

هدف از انجام اين پژوهش تعيين و مقايسه عوامل موثر در اثربخشي تبليغات تجاري از ديد مردم و متخصصان تبليغات بوده است. در اين پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي به منظور دستيابي به اهداف پژوهش از پرسشنامه بررسي عوامل موثر در اثربخشي تبليغات استفاده گرديد. پرسشنامه هاي پژوهش را كه اعتبار آن به روش آلفاي کرونباخ ( 868/a=0) محاسبه گرديد، 534 نفر از (حدود 018/0 درصد) مردم شهراصفهان) و تعداد 64 نفرمتخصص تبليغات در سال 1385 تكميل كرده بودند. داده هاي حاصل با استفاده ازآمار توصيفي و استنباطي (t مستقل دوگروهي) تحليل گرديد و اين نتايج حاصل شد: شبكه هاي تلويزيوني و ساختار انيميشن كارتوني، بسته بندي جذاب، رنگهاي مرتبط با محصول و نوآوري، توجه به احساس امنيت و نشانه هاي تداعي كننده، اطلاع رساني از كيفيت، پيشينه و قيمت، گويش ها و اصطلاحات متداول، تنوع در محتواي پيام ها، در رسانه تلويزيون؛ پخش در ساعت 18 الي23 و قبل از شروع برنامه ها (در رسانه تصويري) عوامل موثر در اثربخشي تبليغات تجاري از ديد مردم بودند. در مقايسه عوامل موثر از ديدگاه مردم و متخصصان تبليغات، متخصصان استفاده از بيل بورد و رنگهاي مرتبط (P<0.05)، انيميشن كارتوني، اطلاع رساني از جوايز و گواهينامه و پخش به صورت زيرنويس (P<0.01) را در تبليغات موثرتر از ديدگاه مردم در اين زمينه ها دانسته و در مقابل مردم؛ استفاده از تصاوير زنان و كودكان، توجه به امنيت، اطلاع رساني از قيمت، مزايا و پيشينه، گويش ها و اصطلاحات متداول، ضرب المثل ها و شعار تبليغاتي مطلوب (P<0.01) را موثرتر از ديدگاه متخصصان در اين موارد مي دانند.

 
كليد واژه: تبليغات تجاري، عوامل موثر در اثربخشي، متخصصان تبليغات، مردم
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها