پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:39 PM
2 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1388; 11(40):13-25. |
تاثير آموزش شيوه هاي تربيتي سيره عملي پيامبر اکرم (ص)، بر تفکر دينداري، اعتقادات و باورهاي مذهبي و سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز |
عسگري پرويز,خليقي سيگارودي عنايت,حيدري عليرضا,يوسفيان فرزانه,مرعشيان فاطمه |
هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير آموزش شيوه هاي تربيتي سيره عملي پيامبر اكرم (ص) بر تفكر دينداري، اعتقادات و باورهاي مذهبي و سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز درسال 87،1386 بود. آزمودني ها 80 نفر دانش آموز دختر بودند كه به صورت نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و به صورت تصادفي به دوگروه 40 نفري آزمايش و كنترل تقسيم شدند. اين پژوهش از نوع تجربي بودكه در آن، از طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه كنترل استفاده شده است. ابزارهاي اندازه گيري پژوهش عبارت بودند از: آزمون تفكر دينداري آرين (1377)، پرسشنامه اعتقادات و باورهاي مذهبي آلپورت (1967) و آزمون Scl-25، جهت سنجش سلامت روان. ابتدا پيش آزمون براي هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمايشي به مدت 17 جلسه 50 دقيقه اي تحت آموزش شيوه هاي تربيتي عملي پيامبر اسلام (ص) قرار گرفتند. پس از اعمال متغير مستقل، مجددا از هر دوگروه پس آزمون بعمل آمد. نتايج تحليل واريانس چند متغيري (مانوا) نشان داد كه آموزش شيوه هاي تربيتي عملي پيامبر اكرم (ص) موجب افزايش تفكر دينداري، همچنين بهبود سلامت رواني عمومي گرديده (P<0.0001) ولي بين گروه کنترل و آزمايش از لحاظ اعتقادات و باورهاي مذهبي تفاوت معني داري مشاهده نشد. |
كليد واژه: آموزش شيوه هاي تربيتي سيره عملي پيامبراکرم، تفکر دينداري، اعتقادات و باورهاي مذهبي و سلامت روان |
نسخه قابل چاپ |