پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:38 PM
5 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي پاييز 1388; 11(41):83-102. |
اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر كارايي خانواده در زوج هاي مراجعه كننده به مركز بهزيستي شهر اهواز |
غلام زاده مريم*,عطاري يوسف علي,شفيع آبادي عبداله |
اين پژوهش، به بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي به شيوه گروهي بر کارايي خانواده زوج هاي مراجعه کننده به مرکز مشاوره بهزيستي شهرستان اهواز در بهار سال 1387 مي پردازد. جامعه اين پژوهش را کليه زوج هاي مراجعه کننده به مرکز بهزيستي شهرستان اهواز تشکيل مي دهند. نمونه اين پژوهش نيز به علت محدود بودن تعداد جامعه، همه زوج هاي (30 زوج) مراجعه کننده به مرکز مشاوره بهزيستي شهر اهواز بود. در اين پژوهش از ابزار سنجش خانواده به عنوان ابزار اندازه گيري استفاده شده است. طرح پژوهش، طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. پس از انتخاب تصادفي گروه هاي آزمايش و گواه، ابتدا بر روي هر دو گروه پيش آزمون اجرا شد، سپس مداخله آزمايشي (آموزش مهارت هاي ارتباطي)، فقط بر روي گروه آزمايش و در 7 جلسه ارايه گرديد و پس از اتمام برنامه، پس آزمون روي هر دو گروه اجرا شد. سپس داده ها با استفاده از تحليل واريانس چندمتغيره مانوا مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين پژوهش نشان داد که: آموزش مهارت هاي ارتباطي موجب افزايش کارايي خانواده در مقوله هاي حل مشکل، ارتباط، نقش ها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي، کنترل رفتار و عملکرد کلي خانواده در گروه آزمايش شده است. |
كليد واژه: مهارت هاي ارتباطي، کارايي خانواده |
نسخه قابل چاپ |