پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:35 PM
7 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي بهار 1390; 12(43):76-85. |
مقايسه کارکردهاي اجرايي بر پايه اضطراب امتحان در دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي |
فيروزي ستاره*,ابراهيمي قوام صغري,درتاج فريبرز |
* تهران، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، گروه روان شناسي تربيتي |
اين پژوهش با هدف مقايسه کارکردهاي اجرايي (استدلال، حافظه فعال و سازماندهي - برنامه ريزي) دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي با اضطراب امتحان بالا و پايين اجرا شد. پژوهش از نوع پس رويدادي و جامعه آماري آن دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي شهر تهران بودند که از ميان آنها 313 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. ابزارهاي سنجش شامل آزمون آندره ري (آندره ري، 1942)، خرده آزمون هاي تشابه ها و حافظه عددي هوش آزماي وکسلر (وکسلر، 1949) و سياهه اضطراب امتحان (ابوالقاسمي و همکاران، 1375) بود. داده ها از طريق آزمون t گروههاي مستقل و آزمون يو مان ويتني تحليل شد. يافته ها نشان داد بين دانش آموزان با اضطراب امتحان بالا و پايين در کارکردهاي اجرايي استدلال و حافظه فعال تفاوت معنادار (P<0.001) وجود دارد، ولي در کارکرد اجرايي سازماندهي - برنامه ريزي بين دو گروه تفاوت معناداري به دست نيامد. |
كليد واژه: کارکردهاي اجرايي، استدلال، حافظه فعال، سازماندهي - برنامه ريزي، اضطراب امتحان |
نسخه قابل چاپ |