پاسخ به:مقالات روانشناسی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 9:32 PM
3 : دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي تابستان 1390; 12(44):20-28. |
تاثير آموزش حل مساله مبتني بر نظريه انتخاب بر الگوهاي ارتباطي زوج ها |
كشاورزافشار حسين,اسدي مسعود*,جهان بخشي زهرا,خاص محمدي مهدي |
* قزوين، خيابان شهيد دستغيب، سازمان آموزش و پرورش استان قزوين |
اين پژوهش با هدف تعيين تاثير آموزش حل مساله با تاکيد بر نيازهاي بنيادين نظريه انتخاب بر الگوهاي ارتباطي زوج ها اجرا شد. روش پژوهش نيمه آزمايشي دو گروهي با پيش آزمون و پس آزمون و جامعه آماري شامل کليه زوج هاي شهر کرج بودند که از ميان آنها 12 زوج (6 زوج در گروه آزمايش و 6 زوج در گروه گواه) به روش نمونه گيري داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه الگوهاي ارتباطي (کريستنسن و سالاوي، 1984) بود و داده ها از طريق تحليل کوواريانس تحليل شد. يافته ها نشان داد که تفاوت معناداري بين گروه آزمايش و گواه در الگوهاي ارتباطي سازنده متقابل، اجتناب متقابل، توقع / کناره گيري کلي، توقع مرد/ کناره گير زن و توقع زن / کناره گير مرد وجود دارد (P<0.05). |
كليد واژه: حل مساله، نيازهاي بنيادين، الگوهاي ارتباطي، زوج ها |
![]() |
نسخه قابل چاپ |