پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:48 PM
4 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان و پاييز 1385; 1(3-2):87-121. |
بررسي رابطه سبك هاي شناختي (شيوه هاي يادگيري) با عوامل شخصيتي دانشجويان كارشناسي دانشگاه تبريز |
حسيني نسب سيدداوود,رويين حسين,سلطان القرايي خليل |
پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه سبك هاي شناختي (شيوه هاي يادگيري) با عوامل شخصيتي دانشجويان كارشناسي دانشگاه تبريز اجرا شده است. در اين پژوهش 377 نفر از دانشجويان مقطع كارشناسي در چهار گروه تحصيلي علوم پايه، علوم انساني، فني ـ مهندسي، كشاورزي به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبتي انتخاب شده و پرسشنامه سبك شناختي كلب و پرسشنامه عوامل شخصيتي NEO-FFI را تكميل نموده اند. نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه بين سبك هاي شناختي با توجه به عوامل شخصيتي تفاوت وجود دارد. بين شيوه هاي يادگيري با توجه به جنسيت و گروههاي تحصيلي تفاوت وجود دارد. همچنين نتايج نشان مي دهد برونگرايي همبستگي مثبت با شيوه هاي يادگيري تجربه عيني و آزمايشگري فعال و همبستگي منفي با شيوه هاي يادگيري مشاهده تاملي و مفهوم سازي انتزاعي دارد. ابعاد دلپذيري و باوجدان بودن با شيوه يادگيري آزمايشگري فعال رابطه مثبت و با تجربه عيني و مشاهده تاملي رابطه منفي دارند. ابعاد روان رنجورخويي و انعطاف پذيري با هيچكدام از شيوه هاي يادگيري ارتباط معني داري ندارند. در ضمن يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد در گروه فني ـ مهندسي بين سبك هاي شناختي در ابعاد برونگرايي، باوجدان بودن، و دلپذير بودن تفاوت معني داري وجود دارد. در گروه علوم انساني بين سبك هاي شناختي در هيچكدام از ابعاد شخصيت تفاوتي مشاهده نشده است. در گروه علوم پايه تنها بين سبك هاي شناختي در بعد روان رنجورخويي تفاوت معني داري وجود دارد. در گروه كشاورزي بين سبك هاي شناختي در بعد برونگرايي تفاوت معني دار است. |
كليد واژه: |
![]() |
نسخه قابل چاپ |