پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:34 PM
6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1387; 3(9):119-134. |
تاثير آموزش گروهي مهارت هاي زندگي (مديريت خشم، جرات آموزي، آرام سازي) بر افزايش جراتمندي و کاهش خشم در بيماران قلبي، پس از پيوند باي پس عروق کرونر |
نعمتي سوگلي تپه فاطمه,باباپورخيرالدين جليل,محمودعليلو مجيد,بيرامي منصور,هاشمي نصرت آباد تورج |
پژوهش حاضر به بررسي تاثير آموزش گروهي مهارت هاي زندگي (مديريت خشم، جرات آموزي و آرام سازي) بر افزايش جراتمندي و کاهش خشم در بيماران قلبي، پس از جراحي پيوند باي پس عروق کرونر، مي پردازد. بدين منظور در قالب طرح پيش آزمون - پس آزمون به همراه گروه گواه، 40 بيمار مبتلا به اختلال کرونري قلب با دامنه سني 65-35 سال که براي اولين بار تحت جراحي باي پس عروق کرونر قرار گرفته و در حال ترخيص از بيمارستان بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمايش و گواه جاي داده شدند. جهت گردآوري داده ها، از مقياس جراتمندي راتوس و مقياس خشم MMPI-2 استفاده شد که قبل از شروع برنامه آموزش مهارت هاي زندگي و بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشي، توسط بيماران دو گروه آزمايش و گواه تکميل گرديد. تحليل داده ها به روش تحليل کوواريانس انجام شد. يافته ها نشان دادند که برنامه آموزش گروهي مهارت هاي زندگي، به طور معني داري موجب افزايش جراتمندي و کاهش خشم در بيماران شده است (p<0.001). همچنين بر اساس نتايج بدست آمده، بين دو جنس از لحاظ اثر بخشي آموزش گروهي مهارت هاي زندگي بر افزايش جراتمندي و کاهش خشم، تفاوت معني دار ملاحظه نشد (P>0.05). |
كليد واژه: آموزش گروهي مهارت هاي زندگي، مديريت خشم، جرات آموزي، آرام سازي، بيماري گروهي قلب |
نسخه قابل چاپ |