0

مقالات روانشناسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391  5:34 PM

 6 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1387; 3(9):119-134.
 
تاثير آموزش گروهي مهارت هاي زندگي (مديريت خشم، جرات آموزي، آرام سازي) بر افزايش جراتمندي و کاهش خشم در بيماران قلبي، پس از پيوند باي پس عروق کرونر
 
نعمتي سوگلي تپه فاطمه,باباپورخيرالدين جليل,محمودعليلو مجيد,بيرامي منصور,هاشمي نصرت آباد تورج
 
 
 

پژوهش حاضر به بررسي تاثير آموزش گروهي مهارت هاي زندگي (مديريت خشم، جرات آموزي و آرام سازي) بر افزايش جراتمندي و کاهش خشم در بيماران قلبي، پس از جراحي پيوند باي پس عروق کرونر، مي پردازد. بدين منظور در قالب طرح پيش آزمون - پس آزمون به همراه گروه گواه، 40 بيمار مبتلا به اختلال کرونري قلب با دامنه سني 65-35 سال که براي اولين بار تحت جراحي باي پس عروق کرونر قرار گرفته و در حال ترخيص از بيمارستان بودند، انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمايش و گواه جاي داده شدند. جهت گردآوري داده ها، از مقياس جراتمندي راتوس و مقياس خشم MMPI-2 استفاده شد که قبل از شروع برنامه آموزش مهارت هاي زندگي و بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشي، توسط بيماران دو گروه آزمايش و گواه تکميل گرديد. تحليل داده ها به روش تحليل کوواريانس انجام شد. يافته ها نشان دادند که برنامه آموزش گروهي مهارت هاي زندگي، به طور معني داري موجب افزايش جراتمندي و کاهش خشم در بيماران شده است (p<0.001). همچنين بر اساس نتايج بدست آمده، بين دو جنس از لحاظ اثر بخشي آموزش گروهي مهارت هاي زندگي بر افزايش جراتمندي و کاهش خشم، تفاوت معني دار ملاحظه نشد (P>0.05).

 
كليد واژه: آموزش گروهي مهارت هاي زندگي، مديريت خشم، جرات آموزي، آرام سازي، بيماري گروهي قلب
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها