پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:15 PM
5 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1389; 5(19):91-111. |
اثربخشي روش هاي آموزش مستقيم، آموزش شناختي اخلاق، شفاف سازي ارزش ها، و تلفيقي بر قضاوت اخلاقي دانش آموزان |
فريد ابوالفضل,سعدي پور اسماعيل,كريمي يوسف,فلسفي نژاد محمدرضا |
پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير روش هاي آموزش مستقيم، شفاف سازي ارزش ها، شناختي اخلاق و تلفيقي بر قضاوت اخلاقي دختران دبيرستاني صورت گرفت. شرکت کننده هاي اين پژوهش را 116 نفر از دانش آموزان دختر اول دبيرستاني ناحيه چهار تبريز تشکيل مي دادند که به صورت تصادفي خوشه انتخاب شدند و در 5 گروه 23 نفري جايگزين شدند. 4 گروه يکي از روش هاي آموزشي را دريافت نمودند و يک گروه هم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمع آوري داده ها از آزمون قضاوت اخلاقي DIT (آزمون مباحث معين) جيمز رست استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها ازروش تحليل کوواريانس استفاده شد. نتايج تحقيق نشان داد که روش هاي آموزشي باعث افزايش و بالا رفتن قضاوت اخلاقي دانش آموزان مي شود. از بين روش هاي آموزشي، آموزش شناختي اخلاق بيشترين تاثير را داشت. همچنين روش آموزش مستقيم، برخلاف پيش بيني ها جزو روش هاي موثر بود و از نظر تاثير دومين روش موثر در بين روش هاي مورد استفاده بود. روش آموزش تلفيقي نيز توانست سطح قضاوت اخلاقي را افزايش دهد. در نهايت روش شفاف سازي ارزش ها کم اثرترين روش آموزشي براي افزايش قضاوت اخلاقي شناخته شد. در نتيجه، آموزش توانسته است سطح قضاوت اخلاقي را افزايش دهد. |
كليد واژه: قضاوت اخلاقي، آموزش شناختي اخلاق، آموزش مستقيم، شفاف سازي ارزش ها |
نسخه قابل چاپ |