پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:14 PM
1 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) پاييز 1389; 5(19):1-23. |
مقايسه حافظه بصري و کلامي کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه با کودکان سالم |
باباپورخيرالدين جليل,حکمتي عيسي,سودمند محسن |
به منظور مقايسه حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه / بيش فعالي با کودکان سالم، 13 دانش آموز پسر مبتلا به نوع غالب نقص توجه و 15 کودک مبتلا به نوع غالب بيش فعال / تکانشگر، پس از تشخيص روانشناس باليني با استفاده از پرسشنامه مرضي کودکان (CSI-4) انتخاب و آزمون حافظه بصري کيم کاراد و مقياس حافظه وکسلر بر روي آنها اجرا شد. گروه کنترل پژوهش را نيز 14 کودک سالم تشکيل مي دادند. تحليل واريانس داده هاي به دست آمده نشان داد که بين گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و غالب بيش فعال / تکانشگر در حافظه بصري در سطح (P<0.05) تفاوت معني داري وجود دارد. همچنين نتايج پژوهش نشان داد که بين گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و بيش فعال / تکانشگر در سه خرده مقياس (کنترل ذهني، حافظه منطقي و حافظه تداعي) و نمره کل حافظه کلامي وکسلر در سطح (P<0.05) تفاوت معني دار وجود دارد. اما در زمينه خرده مقياس حافظه عددي تنها بين گروه کنترل و گروه غالبا بيش فعال / تکانشگر در سطح (P<0.05) تفاوت معني دار وجود دارد. |
كليد واژه: اختلال نقص توجه/بيش فعالي، حافظه فعال، حافظه کلامي، حافظه ديداري |
نسخه قابل چاپ |