پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:12 PM
3 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) زمستان 1389; 5(20):41-63. |
بررسي نقش معلم در هيجانات تحصيلي رياضي و تنظيم هيجاني دانش آموزان |
حسيني فريده سادات,خير محمد |
هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش متغيرهاي مرتبط با معلم در هيجانات تحصيلي رياضي و تنظيم هيجاني دانش آموزان است. امروزه روانشناسان تربيتي معتقدند که دانش آموزان در طي آموزش رسمي (مدرسه اي) نه تنها به کسب دانش و مهارت هاي شناختي نايل مي شوند، بلکه هيجانات خوشايند و ناخوشايند مرتبط با يادگيري و پيشرفت را رشد مي دهند. اما تحقيق بر روي هيجانات در بافت هاي آموزشي به آرامي در حال ظهور است و به ويژه هيجانات خوشايند به وسيله محققان تعليم و تربيتي ناديده گرفته شده است. بر همين اساس پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه پيش بيني كنندگي حمايت عاطفي و كيفيت تدريس معلم در هيجانات مثبت و منفي تحصيلي رياضي و تنظيم هيجاني دانش آموزان فراهم آمده است. بدين منظور تعداد 270 نفر (127 دختر و 143 پسر) از دانش آموزان سال اول دبيرستان شهر شيراز با روش نمونه گيري خوشه ايي تصادفي انتخاب شدند و پرسشنامه حمايت عاطفي معلم، مقياس كيفيت تدريس معلم، پرسشنامه هيجانات پيشرفت- رياضيات و پرسشنامه تنظيم هيجاني را تکميل نمودند. ميانگين سني گروه نمونه 15.25 و انحراف معيار 1.14 بود. يافته ها با استفاده از روش آماري تحليل رگرسيون چندمتغيره به شيوه همزمان بررسي شد. يافته هاي اين پژوهش بيانگر آن است که متغير كيفيت تدريس معلم مي تواند هيجانات مثبت رياضي و تنظيم هيجاني را به صورت مثبت و معناداري پيش بيني نمايد و متغير حمايت عاطفي معلم، هيجانات منفي رياضي را به صورت منفي و معنادار پيش بيني مي كند. بر طبق نتايج اين پژوهش معلم نقش مهمي در ايجاد هيجانات مثبت و منفي رياضي و تنظيم هيجاني دانش آموزان داراست. |
كليد واژه: حمايت عاطفي معلم، كيفيت تدريس معلم، هيجانات تحصيلي رياضي، تنظيم هيجاني |
نسخه قابل چاپ |