پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:10 PM
2 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) بهار 1390; 6(21):19-42. |
تيپ هاي انگيزش يادگيري دانشجويان دانشگاه تبريز: مقايسه عملکرد شناختي، عاطفي و اجتماعي دانشجويان |
بدري گرگري رحيم,مرادي صمد,حسين پور حامد |
اين پژوهش نيمرخ هاي انگيزشي دانشجويان و تفاوت نيمرخ گروه هاي مختلف را از نظر عملکرد شناختي، عاطفي و اجتماعي مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماري پژوهش دانشجويان دانشگاه تبريز بودند. 370 دانشجو از دانشکده هاي مختلف با روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند. پرسشنامه انگيزش تحصيلي، پرسشنامه اهداف جامعه پسند، مقياس نگرش کلاسي و پرسشنامه راهبردهاي يادگيري به منظور جمع آوري اطلاعات استفاده شد. براي تحليل داده ها از روش تحليل خوشه اي سلسله مراتبي، تـحليل واريانس چـندمتغيره (MNOVA) و آزمون تعقيبي استفاده شد. نتايج پژوهش، چهار گروه از دانشجويان: (الف) داراي جهت گيري انگيزش دروني (ب) داراي جهت گيري هاي دروني و درون فکني شده (ج) جهت گيري انگيزشي چندگانه بالا (د) جهت گيري بي انگيزشي را شناسايي کرد. از طرفي نتايج پژوهش نشان داد که دانشجويان خوشه «انگيزش چندگانه» از لحاظ شناختي، عاطفي و اجتماعي نسبت به سه گروه ديگر، عملکرد سازگارانه تري دارند. |
كليد واژه: تحليل مبتني بر شخص، جهت گيري هاي انگيزشي، بازده شناختي ـ عاطفي ـ اجتماعي، تحليل خوشه اي سلسله مراتبي، انگيزش دروني و انگيزش مهار شده |
نسخه قابل چاپ |