پاسخ به:مقالات روانشناسی
یک شنبه 3 اردیبهشت 1391 5:09 PM
7 : پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) تابستان 1390; 6(22):127-148. |
تاثير آموزش نوروفيدبک بر ويژگي هاي الکتروانسفالوگرام و عملکرد در ورزش تيروکمان |
نظري محمدعلي,اسكندرنژاد مهتا,عبدلي بهروز,واعظ موسوي سيدمحمدكاظم |
هدف مطالعه حاضر بررسي تاثير آموزش نوروفيدبک بر عملکرد و ويژگي هاي الکتروانسفالوگرام در ورزش تيروکمان بود. 45 دانشجوي دختر به طور تصادفي به سه گروه نوروفيدبک واقعي (آموزش نوروفيدبک بر اساس امواج مغزي خود فرد)، گروه نوروفيدبک ساختگي (عدم ارايه فيدبک ها بر اساس امواج مغزي فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفيدبک) تقسيم شدند. 20 جلسه نوروفيدبک شامل 10 دقيقه آموزش تقويت موج آلفا در ناحيه T3 بوده و 20 دقيقه بعدي به پروتکل آلفا-تتا در ناحيه Pz اختصاص يافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسه اي آموزش تيروکمان، افراد در پيش آزمون و پس آزمون (رکورد تيروکمان و متغيرهاي الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتيجه تحليل کوواريانس يک طرفه افزايش معني دار ميانگين رکوردها را در گروه نوروفيدبک واقعي در مقايسه با ديگر گروه ها نشان داد (p<0.05). همچنين تحليل کوواريانس چندمتغيره در موج آلفا ناحيه گيجگاهي چپ گروه نوروفيدبک واقعي تغيير معني داري را نشان داد. نتايج نشان دادند که آموزش نوروفيدبک مي تواند ويژگي هاي الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تيروکمان تغيير دهد. |
كليد واژه: نوروفيدبک، الکترانسفالوگرافي کمي، نوروفيدبک ساختگي، تيروکمان |
نسخه قابل چاپ |