پاسخ به:مقالات روانشناسی
شنبه 2 اردیبهشت 1391 1:30 PM
7 : پژوهش هاي روان شناسي اجتماعي بهار 1390; 1(1):89-100. |
|
بررسي اثر خستگي شناختي بر ميزان همنوايي با اکثريت |
|
علي زاده فرد سوسن* |
|
* گروه روان شناسي، دانشگاه پيام نور |
|
مقدمه: در اين پژوهش تاثير خستگي شناختي بر ميزان همنوايي مورد بررسي قرار گرفته است.
روش: به اين منظور 45 دانشجو به صورت خوشه اي انتخاب شدند که به طور تصادفي در 3 گروه 15 نفر جاي گرفتند. پژوهش داراي دو مرحله بود. در مرحله اول آزمودنيهاي گروه اول با مسائل شناختي قابل کنترل و آزمودنيهاي گروه دوم با مسائل شناختي غيرقابل کنترل روبرو شدند. گروه سوم به عنوان گروه کنترل، با مسائل شناختي روبرو نشده و فقط در مرحله دوم شرکت داشت. پس از آن در مرحله دوم تمام افراد گروه اول، دوم و سوم در شرايط آزمايشي همنوايي اصلي اش، مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحليل واريانس يک طرفه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: نتايج نشان دادند که ميزان همنوايي در هر سه گروه، تفاوت معناداري دارد (p<0.001). نتايج آزمون تعقيبي توکي نشان داد که گروه روبرو با مسائل قابل کنترل (گروه اول)، همنوايي کمتر و گروه مواجه با مسائل غيرقابل کنترل (گروه دوم)، همنوايي بيشتري را نسبت به گروه کنترل بروز دادند (p<0.001).
نتيجه گيري: نتايج حاصله تلويحات مهمي درباره ماهيت شناختي همنوايي ارائه داده و مويد نقش خودگرداني در ادراک اجتماعي است.
|
|
كليد واژه: همنوايي، خستگي شناختي، آزمايش اصلي اش، درماندگي آموخته شده |
|
|
نسخه قابل چاپ
|