0

مقالات همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده
جمعه 25 فروردین 1391  9:14 AM

 25: آموزش كارآفريني و اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهها
صالحي محمد
همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده  1386;6 اسفند، 1386(1)
کلید واژه:  آموزش كارآفريني، اشتغال فارغ التحصيلان
خلاصه:

كارآفريني با توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورها رابطه تنگاتنگي دارد به طوري كه امروزه كي از شاخص هاي توسعه در كشورهاي رو به رشد محسوب مي شود. در واقع از نگاه بيشتر صاحبنظران اقتصادي، كار آفريني مهم ترين منبع نوآوري، اشتغال زايي و رشد و توسعه مي باشد. به همين دليل است كه بسياري از دولتها در كشورهاي توسعه افته و پيشرو تلاش مي كنند با حداكثر امكانات و بهره برداري از دستاوردهاي تحقيقاتي، شماري از افراد جامعه را كه داراي ويژگيهاي كارآفريني هستند به سمت آموزش و فعاليت هاي كارآفرينانه هدايت كنند. در واقع آموزش كارآفريني در سيستم آموزش اكثر كشورها جايگاه ويژه خود را پيدا كرده است. به عبارتي تعميق و گسترش فرهنگ كارآفريني به عنوان كي از نيازهاي ضروري جامعه، نيازمند توجه اساسي به امر آموزش در اين زمينه مي باشد. چرا كه بسياري از افراد كارآفرين كه پيشينه آموزش خاصي نداشته اند لزوما بعد از چندين بار سعي و خطا و شكست، آن را رها كرده و تنها تعدادي از آنها قادر به ادامه فعاليت خواهند بود. در صورتيكه با آموزش صحيح مهارتهاي لازم به اين افراد مي توان ريسك و خطر موجود در اين زمينه را كاهش داد، به گونه اي كه موفقيت آنها به ميزان زيادي افزايش ابد و از اين طريق امكان دستيابي به اهداف و فوايد مورد نظر فراهم گردد. آموزش عالي نيز كي از محصولات و شاخصهاي رشد و توسعه است كه دسترسي به آن موجبات رشد و تسريع فرايند توسعه را فراهم مي سازد. دستيابي به آموزش عالي و كسب دانش ها و مهارتها از عواملي است كه امكان برخورداري از قدرت كنترل و تسهيل مشاركت در امر تصميم گيري را در سطوح بالا فراهم مي سازد. نهاد آموزش عالي در يك كشور عرصه پرورش نخبگان علمي در حيطه هاي مختلف، رهبران اجتماعي، سياسي و متخصصان و مديران آن جامعه است. در كشور ما نيز ضرورت توجه به اشتغال فارغ التحصيلان بيش از هر زمان ديگر به چشم مي خورد و بررسي آمار و ارقام موجود در اين زمينه مي تواند بيانگر ضرورت تعجيل در اين زمينه باشد. دانشجويان نيز بايد در طول تحصيل درك كنند كه كارفرمايان چه انتظاراتي از فارغ التحصيلان دارند در مورد اين موضوع برنامه ريزي كنند. دانشجويان بايد بياموزند به بهترين نحو از تجربيات و فرصتهايي كه دانشگاه ارايه مي دهد بهره بگيرند، اعتماد به نفس كسب كنند و مطمئن شوند كه پس از فارغ التحصيلي كار پيدا خواهند كرد. همين مساله موضوع توانمند سازي شغلي فارغ التحصيلان را كه در سالهاي اخير در كشورهاي پيشرفته جهان اهميت بسياري افته است و در حقيقت يك اولويت كليدي براي آموزش عالي آن كشورها به حساب مي آيد، مطرح مي كند. در مجموع انتظار مي رود كه فرآيند توانمندسازي در نهايت به ارتقاي سطح كيفي زندگي شخصي فارغ التحصيلان نيز كمك كند. امروزه موفقيت در چنين فرآيندي مي تواند كليد بازگشايي در قفل شده اشتغال در بحبوبه تغييرات سريع و غير قابل پيش بيني در ساختارهاي اقتصاد و اشتغال باشد

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها