پاسخ به:دانلود مقالات اقتصادی 6
شنبه 9 اردیبهشت 1391 6:21 PM
9 : دانش و توسعه بهار 1388; 16(26):190-213. |
بررسي اثر يارانه صادراتي رقيب خارجي بر صادرات فولاد خام ايران در چارچوب مدل راهبردي تجاري و ساختار بازار استاكلبرگ |
كاظمي مهين دخت* |
* گروه اقتصاد، دانشگاه فردوسي مشهد |
سياست راهبردي تجاري، به بررسي سياست تجاري در بازار انحصار چند جانبه مي پردازد. بر اساس تئوري هاي ارايه شده در چنين بازاري، مداخله راهبردي دولت به شكل برقراري تعرفه يا پرداخت يارانه، علاوه بر اينكه روي صادرات و سود بنگاه داخلي موثر است بر صادرات و سود بنگاه رقيب خارجي نيز تاثير خواهد داشت و از اين طريق روي سهم بازار بين المللي آنها نيز تاثير مي گذارد. در اين مقاله هدف ما بررسي درستي اين تئوري در ساختار بازار استاكلبرگ است. براي اين منظور تاثير يارانه صادراتي داخلي را بر صادرات و سود رقيب خارجي (و برعكس) مورد بررسي قرار مي دهيم. بر اين اساس مدل را در چارچوب مدلهاي ارايه شده در زمينه سياست راهبردي تجاري و ساختار بازار استاكلبرگ معرفي كرده و به آزمون مدل پرداختيم. نتايج حاصل از مدل نشان داد: 1- به دليل اينكه ايران در اين رقابت به عنوان دولت رهبر در نظر گرفته شده است، يارانه پرداختي دولت رقيب خارجي تاثيري بر صادرات دولت ايران ندارد. با اين وجود يارانه مذكور، سود بنگاه ايراني را تحت تاثير قرار مي دهد. 2- يارانه پرداختي دولت ايران به كالاي صادراتي خود، بر صادرات و سود بنگاه رقيب خارجي اثر منفي دارد. زيرا رقيب خارجي بدليل صادرات كمتر، به عنوان دولت پيرو در نظر گرفته شده است. |
كليد واژه: سياست راهبردي تجاري، ساختار بازار استاكلبرگ، يارانه صادراتي، سهم بازار بين المللي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |