پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
یک شنبه 24 اردیبهشت 1391 1:22 PM
3 : مقالات و بررسيها بهار 1387; 41(دفتر 87 (ويژه فلسفه و كلام اسلامي)):55-80. |
وجود مطلق از ديدگاه ابن عربي (د. 538 هـ) و شنكره (د. 820 م) |
زرواني مجتبي*,غفاري علي |
* دانشگاه تهران |
بي ترديد انديشه هاي وجودشناختي شيخ اكبر، محيي الدين بن عربي و شنكره از بزرگترين ره آوردهاي حوزه تحقيقات نظري و كشف و شهودهاي عرفاني در گستره عالم اسلام و خطه پهناور هند، بلكه سرتاسر پهنه خاك به شمار مي رود. انديشهاي عرفاني كه در تنگناي حصار «وجود بما هو موجود» محدود و محصور نمي ماند، بلكه فراتر از همه شناخت آن را روزنه اي به روي خورشيد و راهي به سوي رهايي مي داند و مكتب رفيعي را بر شالوده آن استوار مي سازد كه به مكتب «وحدت وجود» معروف است. از اين روي، نوشتار حاضر به لحاظ اهميت موضوع براي شناخت عميق تر و فهم هر چه بهتر آرا و انديشه هاي وجودشناختي اين دو انديشمند بزرگ مسلمان و هندو بر اساس وجوه تشابه و قرابتهاي قياس پذير كه مآلا آنها را در كنه و ذات خود همسان جلوه مي دهد، به بررسي و مقارنه مفهوم ذات بلاتعين در نظام عرفاني ابن عربي با نيرگونه برهمن شنكره، كه در هر دو مكتب «وجود» خوانده مي شود، مي پردازد. |
كليد واژه: مطلق، لاتعين، اسم، شناخت، اضداد، تفكر، عدم، لاتعين، وجود، وصف |
![]() |
نسخه قابل چاپ |