0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391  10:37 PM

 2 : معرفت فلسفي پاييز 1387; 6(1 (پياپي 21)):49-72.
 
معاد جسماني از نگاه حکيمان الهي
 
انواري جعفر*
 
* موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
 
 

همه حکيمان الهي معاد را حق مي دانند، با اين حال درباره چگونگي آن ديدگاه هاي متفاوتي دارند، به باور صدرالمتالهين، کساني که معتقدند وقتي بدن نابود گردد ديگر بازگشت آن ناممکن خواهد شد و اين نفس است که در قيامت حاضر خواهد گشت، از چگونگي عالم آخرت غافل اند؛ به واقع اينان آيات صريح قرآني را که به روشني بر جسماني بودن معاد دلالت دارند تاويل کرده اند؛ صدرالمتالهين در اثبات جسماني بودن معاد گفته است: اگر کسي با داشتن سلامت نفس به مقدمات اثبات معاد جسماني بنگرد، يقينا به اين نتيجه خواهد رسيد که همين بدن به عين آن در قيامت محشور خواهد شد. همچنين، شيخ اشراق بر وقوع معاد جسماني با قالب مثالي تاکيد دارد. ساير حکما از جمله ابن سينا نيز معاد جسماني را بنا بر خبر پيامبر اکرم (ص) به اثبات رسانده اند؛ ضمن اينکه محقق طوسي آن را ضرورت دين شمرده است. و در نهايت به اين نتيجه دست خواهيم يافت که معاد جسماني خواهد بود؛ يعني انسان با بدن مادي و عنصري محشور مي شود، گر چه در آنجا تغييراتي در نظام بدن رخ خواهد داد.

 
كليد واژه: معاد، معاد روحاني، معاد جسماني، چگونگي معاد جسماني، قالب مثالي، بدن عنصري، بدن اخروي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها