پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:33 PM
3 : معرفت فلسفي تابستان 1388; 6(4 (پياپي 24)):67-104. |
معاد جسماني از ديدگاه ابن عربي |
کرماني عليرضا* |
* موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني |
در اين مقاله، ضمن بيان اصول و مباني عرفان ابن عربي در زمينه معاد جسماني، بر اين نکات تاکيد شده است: .1 انسان موجود مجردي است که همواره و در هر يک از نشات، مدبر بدني متناسب با آن نشئه است. براين اساس، بدن انسان در عالم دنيا مادي عنصري، در برزخ برزخي و مثالي، و در عالم آخرت اخروي با مزاجي کاملا متفاوت با مزاج دنيوي است، .2 عالم آخرت داراي دو منزل بهشت و جهنم است و بيان حقيقت و جايگاه اين دو منزل، کيفيت معاد و چگونگي هويت آدميان را در اين دو منزل روشن مي کند، .3 کل عالم عناصر، يعني مادون فلک مکوکب (که شامل ارض و افلاک هفت گانه است)، به جهنم بدل مي شوند و لذا جهنم و جهنميان هويتي عنصري، اما تبدل يافته دارند، .4 بهشت در ميان فلک مکوکب و فلک اطلس واقع شده است و از اين رو، بهشتيان متناسب با جايگاه خويش داراي بدني از سنخ اجسام بسيطه اند، .5 بدين ترتيب، معاد با بدني جسماني، که متفاوت با جسم دنيوي است، صورت خواهد پذيرفت. |
كليد واژه: معاد جسماني، بهشت، جهنم، افلاک ثوابت، عالم طبيعت، اجسام بسيطه، ابن عربي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |