پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391 10:32 PM
1 : معرفت فلسفي پاييز 1388; 7(1 (پياپي 25)):11-35. |
چگونگي تركيب ماده و صورت از نگاه صدرالمتالهين |
رضايي مرتضي*,عبوديت عبدالرسول |
* موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) |
ارسطو، مبدع نظريه تركيب انضمامي اجسام از ماده و صورت، و همفكران وي ادعا مي كنند: اجسام فراورده تركيب دو جوهر جدا از هم مي باشند. ايشان براي اثبات مدعاي خويش، دو برهان «قوه و فعل» و «وصل و فصل» را به دست مي دهند. اشراقيان، به رهبري شيخ اشراق، با اعتراف به وجود خاصيت بالقوگي در اجسام، منكر وجود جوهري جدا به نام «ماده» در ازاي اين خاصيت هستند و به تعبيري، تركيب انضمامي ماده و صورت را نمي پذيرند. صدرالمتالهين نيز علاوه بر نفي تركيب انضمامي، براساس حركت اشتدادي در جوهر، ديدگاه منحصر به فردي را عرضه مي كند كه نظريه «تركيب اتحادي ماده و صورت» ناميده مي شود. وي گذشته از اثبات مدعاي خود، به اشكالات وارد بر اين نظريه نيز پاسخ مي دهد. |
كليد واژه: ماده، صورت، تركيب انضمامي، تركيب اتحادي، صدرالمتالهين، شيخ اشراق |
نسخه قابل چاپ |