0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 23 اردیبهشت 1391  10:23 PM

 3 : معرفت فلسفي پاييز 1389; 8(1 (پياپي 29)):55-81.
 
طرح اشراقي نظريه صدور و تاثرات ملاصدرا از آن
 
سيدمظهري منيره*
 
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرج
 
 

مورخان فلسفه و نيز اهل كلام و بسياري از حكما، يكي از اهداف و اركان نظريه فيض را «تبيين وساطت بين خداوند و خلق او و نيز توضيح نحوه برآمدن كثرت از وحدت» ذكر كرده اند. در ميان فلاسفه اسلامي، فارابي و ابن سينا نخستين كساني بودند كه در اين باره به نظريه پردازي پرداختند.پس از ايشان، سهروردي با اين اعتقاد كه نظريه حكماي مشايي وافي به مقصود نيست، ضمن اخذساختار اصلي نظريه صدور ابن سينا، با قرار دادن آن بر مبنايي ديگر و وارد كردن آموزه هاي جديد، به طرح نويني از نظريه صدور دست يافت كه قرن ها پس از او مورد توجه صدرالمتألهين قرار گرفت.نويسنده در اين مقاله سعي مي كند نشان دهد كه ملاصدرا در تدوين نظريه خويش درباره نظام فيض،حداقل از چهار جهت از مكتب اشراقي تاثير پذيرفته است: 1) توجه به جهات و حيثيات عيني درپيدايش كثير از واحد؛ 2) عدم پذيرش انحصار عقول به ده عقل؛ 3) پذيرش عقول عرضي علاوه برعقول طولي؛ 4) استفاده از قاعده امكان اشرف براي تبيين نظام فيض.

 
كليد واژه: حكمت اشراق، ملاصدرا، فيض، عقول طولي و عرضي، قاعده امكان اشرف، نورالانوار
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها