پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391 9:32 AM
4 : فلسفه و كلام اسلامي (مقالات بررسي ها) پاييز و زمستان 1389; 43(2):59-82. |
مطالعات ميان رشته اي: مباني و رهيافت ها |
سياري سعيده*,قراملكي احدفرامرز |
* دانشگاه تهران |
پيدايش علوم و رشته هاي جديد و معضلات مربوط به رهيافت تحويلي نگري در عرصه علم و دانش، ضرورت پيدايش مطالعات ميان رشته اي را تبيين مي کند. گرچه برخي از انديشمندان سابقه مفهوم مطالعه ميان رشته اي را به يونان باستان مي رسانند، سابقه اين گونه از مطالعات به حدود 150 سال پيش مي رسد و اولين مراکزي که به مطالعات ميان رشته اي پرداختند آزمايشگاه هاي صنعتي بودند. مطالعات ميان رشته اي هم مانند هر پديده يا تئوري ديگري بر مبنا يا مباني استوارند. مباني آن کدام اند و چه دسته بندي اي دارند؟ اين مباني چگونه اين رهيافت را توضيح مي دهند؟ اين مقاله سه دسته مبنا براي مطالعات ميان رشته اي پيشنهاد مي کند: مباني منطقي، مباني معرفت شناختي، و مباني معرفتي. کثرت گرايي روش شناختي از مهم ترين مباني منطقي آن است. همچنين، انسجام از مهم ترين مباني معرفت شناختي اين رهيافت است. سرانجام، سيستم هاي پيچيده و ضابطه هاي مربوط به آن از مباني معرفتي مطالعات ميان رشته اي اند. مقاله مي کوشد تا مطالعات ميان رشته اي را بر اساس مباني يادشده توضيح دهد و ويژگي هاي هر يک از مباني را تبيين کند و، همچنين، برخي سوالات فرعي را بررسي کند، مانند تعاريف مطالعات ميان رشته اي، انواع آن، و گسترش آن در تمام زمينه ها و رويکردها در مطالعات ميان رشته اي. مطالعات ميان رشته اي از نوع چندتباري است. مسايل چندتباري ريشه در علوم گوناگون دارند و از طريق يک علم واحد قابل بررسي نيستند. مطالعات دين و اخلاق حرفه اي از علوم چندتباري هستند. مطالعات ميان رشته اي از ضرورت ها در علوم انساني است. علوم انساني به دليل پيچيدگي و چندضلعي بودن موضوع آن، يعني موجود انساني، نمي تواند به صورت علوم تک تباري بررسي شود. |
كليد واژه: مطالعات ميان رشته اي، کثرت گرايي روش شناختي، علوم چندتباري |
نسخه قابل چاپ |