0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
شنبه 16 اردیبهشت 1391  9:28 AM

 
صادر نخست و چگونگي توجيه کثرات از نظر ابن سينا، ابن عربي و ملاصدرا با تاکيد بر مشهورترين آراي آنان
 
ارشدرياحي علي*,قاسمي مقدم خديجه
 
* گروه فلسفه و كلام اسلامي، دانشگاه اصفهان
 
 

ابن سينا نخستين موجود عالم را عقل اول مي داند که بر اساس قاعده الواحد از واجب الوجود صادر شده است و به واسطه جهات و اعتبارات اش سبب پيدايش موجودات پس از خود مي گردد. ابن عربي اساس ديدگاه ابن سينا در مورد صادر نخست و چگونگي توجيه کثرات (يعني قاعده الواحد) را نمي پذيرد. وي بر اساس مشاهدات و مکاشفات اش صدور کثرات را به اسما و صفات الاهي مستند مي کند. از نظر او نخستين موجود عالم تجلي اسم الاهي «الرحمن» است که در خود داراي تمام کثرات عالم مي باشد و با سريان و انبساط خود سبب ظهور آن ها مي گردد. ملاصدرا، متاثر از ابن عربي، نخستين موجود عالم را تجلي حق تعالي مي داند. ديدگاه ملاصدرا در اين مورد با ابن عربي داراي اين تفاوت است که او جريان صدور کثرات پس از عقل اول را به گونه اي مغاير با ابن عربي به تصوير مي کشد. از نظر او کثرات نه به واسطه نکاح و توالد مراتب هستي، بلکه به خاطر جهات و اعتباراتي که در عقول وجود دارد به وجود مي آيند.

 
كليد واژه: صادر نخست، وجود منبسط، صدور، کثرت، وحدت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها