0

جزوات و مقالات فلسفی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
جمعه 8 اردیبهشت 1391  6:20 PM

 4 : حكمت سينوي (مشكوه النور) بهار و تابستان 1387; 12(39):63-80.
 
خيال و صور خيالي در دو مکتب سينوي و اشراقي
 
كاوندي سحر*
 
* دانشگاه زنجان
 
 

وجود ادراكات خيالي و تخيل در نظام معرفتي انسان، مورد وفاق همه حكما است، اما فلاسفه در تبيين چگونگي حصول صور خيالي براي فرد و نيز ماهيت خيال و مدركات خيالي با يكديگر اختلاف دارند. ابن سينا نفس انساني را داراي قواي متعدد دانسته و قوه خيال را به عنوان واسطه اي در تحقق و حصول صور ادراكي تلقي كرده است. وي در كتب مختلف خود استدلال هايي را بر مادي بودن خيال و به تبع آن صور خيالي اقامه مي كند، اما ظاهرا چنين استدلال هايي بر اساس اصول و قواعد قوم مي باشد، زيرا وي نهايتا تغيير موضع داده و در كتاب المباحثات خود استدلال مفصلي مبني بر تجرد خيال و ادراكات خيالي ارايه مي كند، گرچه توجيه چنين تصويري را بر اساس مباني مشايي مشكل مي داند. قول به وجود مراتب مختلف براي عقل، بقاي نفوس بسيط، نفوس اطفال و نفوس باقي در مرتبه عقل هيولاني، با اعتقاد به تجرد خيال و صور خيالي قابل توجيه است.
سهروردي تعدد قواي باطني سينوي را نپذيرفته و همه قوا را به يک قوه که آن نور مدبر است، ارجاع مي دهد و قوا را سايه اي از آنچه در نور اسفهبد است، تلقي مي کند. وي براي تبيين و توجيه چگونگي حصول ادراکات خيالي، به عالم مثال و مثل معلقه متوسل مي شود.

 
كليد واژه: ابن سينا، سهروردي، خيال، صور خيالي، تجرد، ادراک
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها