پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:32 AM
5 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) بهار و تابستان 1384; 3(5):105-144. |
|
موضوع فلسفه اولي نزد ارسطو و علامه طباطبايي |
|
خندان علي اصغر* |
|
* دانشگاه امام صادق (ع) |
|
در ميان موضوعات و رشته هاي مختلف فلسفه، هستي شناسي وضع خاصي دارد؛ چنان که از يک سو، برخي فيلسوفان وجود چنين موضوعي را انکار مي کنند و برخي ديگر آن را اصلي ترين و بلکه تنها مساله فلسفه مي دانند.
نويسنده در اين مقاله پس از اشاره به تاريخچه بحث از وجود در يونان باستان به نظر ارسطو در باب تقسيم بندي علوم و بيان برخي از اشکالات آن مي پردازد، از جمله اينکه طبق آن تقسيم بندي بايد دو شاخه امور عامه و الهيات، به عنوان علم واحدي در نظر گرفته شوند و اين علم واحد موضوع واحد مي خواهد. يافتن اين موضوع واحد به ويژه با توجه به تشتت سخنان خود ارسطو، منشا اختلاف بسياري از فيلسوفان شده است که به ويژه بايد به پاسخ فلاسفه پيش از ابن سينا و راه حل ابن سينا و فيلسوفان متاثر از او اشاره کرد که معتقد بودند مجموع امور عامه و الهيات به معناي خاص، فلسفه اولي يا الهيات به معناي عام را تشکيل مي دهد و بحث از وجود خداوند از مسايل فلسفه اولي است و نه موضوع آن.
نويسنده پس از بررسي برخي از اشکالات وارد به نظر ابن سينا، به تقرير تفصيلي آراي علامه طباطبايي در باب موضوع فلسفه اولي و تحليل ابعاد مختلف آن مي پردازد و در پايان و در مقام جمع بندي، به سلسله نکاتي از جمله ضرورت تفکيک اصل متافيزيک از آثار موجود در بحث متافيزيک، ملاحظات ضروري در تعريف متافيزيكي و بيان موضوع و مسايل آن اشاره مي کند.
|
|
كليد واژه: |
|
![](http://sid.ir/fa/image/PDF.gif) |
نسخه قابل چاپ
|