پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:31 AM
5 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) پاييز و زمستان 1384; 3(6):89-107. |
معرفت شناسي ادراك عقلي از نظر ملاصدرا |
كاوندي سحر* |
* گروه فلسفه و حكمت اسلامي، دانشگاه زنجان |
شناخت حقيقت علم و ادراك و چگونگي حصول ادراكات به طور اعم، و ادراكات عقلي به طور اخص از ديرباز در انديشه فلاسفه و حكماي مسلمان جايگاه خاصي را به خود اختصاص داده است. صدرالمتالهين از جمله فيلسوفان مسلماني است كه به طور مبسوط و متفاوت از ديگر فيلسوفان به اين مساله پرداخته است. در اين مقاله، پس از بيان اصول بنيادين انديشه صدرايي در مورد علم، به تبيين سه نظريه ظاهرا متفاوت از ملاصدرا در خصوص كيفيت حصول ادراكات عقلاني و يا تعقل پرداخته شده است. سپس جمع بين اين سه نظريه و ارجاع آن به تحولات و تطورات مختلف نفس بررسي شده است. |
كليد واژه: تعقل، ادراك عقلي، علم، نفس، تجرد، ارباب انواع، عقل فعال |
![]() |
نسخه قابل چاپ |