پاسخ به:جزوات و مقالات فلسفی
سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 10:31 AM
4 : پژوهشنامه فلسفه دين (نامه حكمت) پاييز و زمستان 1384; 3(6):67-87. |
امکان وحدت شخصي وجود در حکمت متعاليه |
سوزنچي حسين* |
* گروه معارف اسلامي، دانشگاه امام صادق (ع) |
وحدت وجود يکي از مهم ترين مدعيات عرفاست که همواره با بحث ها و چالش هاي فراواني همراه بوده است. در ميان نظام هاي فلسفي در جهان اسلام، ملاصدرا، که توجه خاصي به آراي عرفاني داشت، بر اين باور بود که اولين کسي است که توانسته وحدت وجود را تبيين فلسفي كند. اما بعدها در شرح مراد ملاصدرا اختلافاتي پديد آمد؛ در اينکه وي توانسته بود وحدت تشکيکي وجود را اثبات کند، بحثي نبود، اما بحث بر سر اين بود که آيا وحدت تشکيکي وجود همان وحدت وجود موردنظر عرفاست؟ برخي از پيروان اين نظام فلسفي بر اين باور بودند که تنها تبيين معقول از وحدت وجود، همان وحدت تشکيکي وجود است و دسته دوم قايل شدند که مدعاي اصلي عرفان بيش از اين است و ملاصدرا در نظام فلسفي خود توانسته است از وحدت تشکيکي وجود گذر کند و به مدعاي اصلي عرفان، يعني وحدت شخصي وجود برسد. |
كليد واژه: وجود، وحدت، تشکيک، صدرالمتالهين، عرفان نظري، وحدت وجود، وحدت تشکيکي وجود، وحدت شخصي وجود |
![]() |
نسخه قابل چاپ |