دندانپزشکی
یک شنبه 23 مرداد 1390 12:07 AM
ديباچه:
به روي ديوار مطب يک دندانپزشک، شعاري به اين مضمون نصب شده بود
"يا نخ دندان يا مردن، کدام را انتخاب ميکنيد؟" اگر چه باور اين سخن مشکل است اما محققين ثابت کردهاند که اين شعار گفتهاي بيمحتوا نيست و اصلاً جنبه شوخي ندارد. در واقع هرگونه عفونت در ناحيه دهان به ويژه عفونت ناشي از بيماريهاي پيرامون دندان و لثه و چرکي که بين فاصله دندان و لثه تجمع ميکند، ميتواند وارد جريان خون شده و در نهايت سبب سکته قلبي، سکته مغزي يا حتي مرگ شود.آري! امروزه دندانپزشکي فن و مهارت کشيدن دندان يا ساخت دندان مصنوعي با روشهاي ابتدايي نيست بلکه دانشي است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوي مهم در سلامت جسم و روح، زيبايي و ادا کردن کلمات تأمين ميکند. همچنين به ياري اين علم ميتوان بسياي از بيماريها را در مراحل اوليه شناخت و از پيشرفت آن جلوگيري نمود.رشته دندانپزشکي در مقطع دکتراي عمومي نحوه رعايت بهداشت، پيشگيري و درمان بيماريهاي دهان و دندان را آموزش ميدهد. اين مقطع داراي دو دوره مجزاي 2 و 4 ساله است. که در 2 سال اول دانشجويان واحدهاي علومپايه مثل بيوشيمي، آناتومي، بافتشناسي، فيزيولوژي، ژنتيک، ميکروبشناسي و ايمنيشناسي را ميگذرانند و بعد از 2 سال وارد دوره تخصصي دندانپزشکي شده و دروس اختصاصي خود را در زمينه آسيبشناسي فک و دهان، ارتودنسي، اندودنتيکس، پروتزهاي ثابت و اکلوژن، پروتزهاي متحرک و فک و صورت، پريودنتولوژي، ترميمي و مواد دنداني، بيماريهاي دهان و دندان، جراحي دهان و فک و صورت، دندانپزشکي کودکان و راديولوژي دهان و فک و صورت ميگذرانند. و در نهايت ميتوانند بيماريهاي دهان و دندان را تشخيص داده و در حد يک دندانپزشک عمومي نسبت به درمان آنها اقدام کنند.
تواناييهاي لازم :
يک دندانپزشک عمومي با بينش هنري، کارش را آغاز و به پايان ميرساند. چرا که او در هنگام تراش دندان، رديف کردن، ساخت و ترميم دندان و موارد ديگر بايد از خلاقيت هنري خويش بهره برده و داراي نگرش کارشناسانه هنري باشد. همچنين دانشجوي اين رشته بايد از دستهايي ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسياري از کارهاي دندانپزشکي از تراش دندان گرفته تا بازسازي دندان نياز به دستهايي هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهاي ظريف دندانپزشکي را انجام داد.در نهايت بايد گفت که هرآنچه يک دانشآموز در درس زيستشناسي دوره دبيرستان خود فرا ميگيرد، به نحوي به رشته دندانپزشکي ارتباط دارد بخصوص دو بخش فيزيولوژي وآسيبشناسي که دانشجويان در دوسال اول تحصيل با وسعت و عمق بيشتري نسبت به دوره دبيرستان مطالعه ميکنند.
موقعيت شغلي در ايران :
امروزه در کشور ما فرصتهاي شغلي براي دندانپزشکان جوان به دو دليل عمده محدودتر شده است که يکي از اين دلايل پيشرفت بهداشت در کشور ما است و ديگر اينکه در چند سال اخير رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعيت افزايش يافته است. البته افزايش تعداد دندانپزشکان جوان بيکار تنها مشکل ايران نيست چون طبق بررسيها و پيشبينيهاي جوامع علمي خارج از کشور، در سال 2030 ميلادي بهداشت دهان و دندان مردم به اندازهاي خوب خواهد بود که دندانپزشکي عمومي به بخشي از پزشکي عمومي باز ميگردد و رشته دندانپزشکي تنها جنبه تخصصي پيدا ميکند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه:
فيزيک پزشکي، بيوشيمي نظري، بيوشيمي عملي، آناتومي نظري، آناتومي عملي، بافتشناسي انساني نظري، بافتشناسي انساني عملي، فيزيولوژي نظري، فيزيولوژي عملي، ژنتيک انساني، جنينشناسي عمومي، ميکروبشناسي نظري، ميکروبشناسي عملي، ايمنيشناسي نظري، ايمنيشناسي عملي، آسيبشناسي عمومي، آمار پزشکي و دندانپزشکي و روش تحقيق ، بهداشت عمومي و اکولوژي محيط زيست.
دروس تخصصي:
کالبدشناسي و مورفولوژي دندان ، پروتز کامل ، مواد دنداني، راديولوژي دهان، فارماکولوژي، جنين و بافت شناسي فک و دهان ، آسيبشناسي، پروتز ثابت ، پروتز پارسيل، دندانپزشکي ترميمي ، بيماريهاي دهان و تشخيص، پريودنتولوژي، جراحي فک و دهان، اندودنتيکس ، بهداشت دهان و پيشگيري، تغذيه، بيماريهاي دروني، ارتودنسي، گوش و حلق و بيني، بيماريهاي رواني، دندانپزشکي کودکان، نظام پزشکي و طب قانوني، دندانپزشکي جامعهنگر، بيولوژي دهان، سمينار آسيبشناسي.
پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.
عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!