پاسخ به:معرفی کتاب "جغرافیای توریسم چین "
شنبه 4 تیر 1390 4:53 PM
آشنايي با كشور پهناور چين، جغرافيا، فرهنگ و صنعت توريسم آن
فصل اول كتاب، «چين در يك نگاه» عنوان گرفته و شامل دو بخش است. در بخش نخست، وضعيت اجتماعي، سياسي و اقتصادي چين، به صورت گذرا بررسي شده است و بخش دوم نيز نگاهي به وضعيت توريسم در چين است. نويسندگان، در گام نخست كتاب، با مطالعه گسترده ابعاد اجتماعي، سياسي و اقتصادي كشور چين و رابطه آن با بخش گردشگري به عنوان يك صنعت، به دنبال شناخت تاثيرات متقابل اين عوامل با يكديگر و ارايه تصويري مناسب از آن كشور بودهاند.
كشور چين در شرق آسيا، با جمعيتي بيش از يك ميليارد نفر و وسعتي پهناور، يكي از كشورهاي بزرگ جهان شناخته ميشود. اين كشور در مركز يك منطقه حاصلخيز قرار گرفته است و به هفت منطقه بزرگ طبيعي تقسيم ميشود. سرزمين چين برخوردار از شرايط اقليمي گوناگون، گونههاي مختلف گياهي و جانوري است. چنين شرايط اقليمي بر جاذبههاي گردشگري چين افزوده است.
نويسندگان كتاب، ضمن برشمردن شرايط آب و هوايي و منابع طبيعي اين كشور، به ويژگيها و خصوصيات مردم چين، جمعيت و شهرهاي مهم آن، اقوام و نژادها، زبان و مذهب چينيها توجه كردهاند و درباره هر كدام از آن موضوعات، بخشهاي كوتاه و آگاهيبخشي در اختيار خواننده قرار دادهاند.
چينيها پيرو سه مذهب و آيين كنفوسيوسي، دائوئيسمي و بودايي هستند، اما ساختار اجتماعي و طبقات سنتي كشور آنها را بايد به سه هزار سال پيش و به دوران سلسله «شانگ» بازگرداند. با توجه به چنين موضوعي است كه در اين قسمت از كتاب، شيوه زندگي، مسايل اجتماعي، فرهنگ و هنر، ادبيات و موضوعات فرهنگي و هنري همانند معماري، تئاتر، سينما و موسسات فرهنگي، معرفي شدهاند تا خواننده برداشتي كم و بيش كامل و گسترده از وضعيت كنوني كشور چين بيابد.
بخشي از نوشتارهاي فصل نخست به مسايل اقتصادي چين بازميگردد. اين موضوع بدان سبب اهميت دارد كه امروزه چين قدرتي اقتصادي در جهان به شمار ميرود. از اين رو تاريخچه اقتصادي چين، منابع انساني، كشاورزي، جنگلداري و ماهيگيري، صنعت و مسايل ديگر، هر كدام در جاي خود شناسانده شدهاند. آشنايي با ساختار دولت چين، قانون اساسي اين كشور، قواي سهگانه و نگاهي مختصر به سلسلههاي تاريخي چين، خواننده را به بخش دوم كتاب، كه درباره صنعت توريسم در چين است هدايت ميكند.
چينيها از ديد گردشگري و صنعت توريسم، چهارمين كشور دنيا به شمار ميروند. آنگونه كه نويسندگان با تكيه بر آمار يادآور شدهاند، كشور چين در سال 2006 ميلادي پذيراي 6/49 ميليون گردشگر بينالمللي بوده است. پيشبينيها نيز حكايت از آن دارد كه تا سال 2020، چين مهمترين مقصد گردشگري جهان خواهد بود. نكته درخور توجهي كه نويسندگان كتاب بدان اهميت دادهاند، «بررسي استراتژي توريسم بينالمللي چين» است. آنها مراحل توسعه گردشگري در اين كشور را بخشبندي ميكنند (ص 41 به بعد) و از فرصتها و چالشهايي سخن به ميان ميآورند كه توريسم بينالمللي چين در آينده با آن مواجه خواهد بود.
نويسندگان كتاب با بررسي وضعيت توريسم در چين، اين كشور را در حال تبديل شدن به دومين كشور جهان در زمينه اقتصاد توريسم ارزيابي كردهاند و به بررسي و تحليل ريشههاي توريسم مذهبي در چين و تاثير عوامل فرهنگي بر توسعه توريسم مذهبي پرداختهاند.
توريسم بومي، شامل توريستهاي مناطق روستايي چين، نيز رو به افزايش است. از سوي ديگر، نويسندگان به توريسم ورزشي و توريسم طبي چين توجه داشتهاند و توضيحاتي در اين باره آوردهاند. در صفحات پاياني فصل اول نيز به موضوع خريد در چين و صنايع دستي و آثار هنري سنتي نگريسته شده است. اين صنايع شامل ابريشم، قلابدوزي، آثار نقاشي و خطاطي، حكاكي، بافندگي، غذاي چيني و ... است.
بدين سان خواننده با پشت سر گذاشتن فصل اول، تصوير و شناختي پايهاي از كشور دوردست چين به دست ميآورد و آماده سفر و گردشگري در سرزمين چين از راه صفحات كتاب و فصل دوم آن ميشود.
******