0

عقل رحمانی یا نفسانی؟

 
hoosianp2011
hoosianp2011
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1682
محل سکونت : خراسان رضوی

عقل رحمانی یا نفسانی؟
شنبه 21 خرداد 1390  5:46 PM

عقل رحمانی یا نفسانی؟


در ادامه بررسی رابطه عقل و دین در جهت تحقق دانشگاه اسلامی بایستی منظور از عقل را نیز معیّن کنیم. بر این اساس مراد خود از عقل را بیان می داریم:
2. تعریف عقل
عقل در این مبحث به معنای نیروی ادراكی ناب است كه از گزند وهم و خیال و قیاس و گمان مصون است و پیش از هر چیز اصل تناقض را به خوبی می‏فهمد و در سایه آن گزاره‏های بدیهی را كاملاً ادراك می‏نماید.

عقل واژه‏ای است كه بار ارزشی دارد و همگان مدّعی داشتن آنند.

گر از بسیط زمین عقل منعدم گردد به خود گمان نبرد هیچ كس كه نادانم(1)

لذا معنا و موارد اطلاق آن نزد اصحاب مكاتب متعدد، متفاوت است. كلمه عقل همانند واژه درخت، زمین یا ستاره و سپهر نیست كه نزد همگان یكسان باشد. نیز نظیر واژه چشم و گوش یا دست و پا از اعضای ادراكی و تحریكی بدن انسان نیست تا در بینش همه به یك معنا باشد.
داوری توده مردم درباره افرادی كه منافع دنیا و اغراض مادی و اهداف گذرای طبیعی را به خوبی و با سرعت تشخیص می‏دهند ولی در تمیز معارف والا، مطالب معنوی و اهداف اخروی و جاودان ناتوانند چنین است كه آنها از عقل خوبی برخوردارند.
چنانچه تمایلات نفس بر عقل غالب شود و عقل و خرد را تحت سیطره خود درآورد و از آن در مسیر فسق و فجور و فتنه و نیرنگ و پلیدی استفاده كند « عقلانیت نفسانی » نامیده می شود.


در حالی كه این گروه نزد اولیای الهی گرفتار و مبتلا به شیطنتند. همان طور که امیرالؤمنین علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: « معاویه زیرک تر از من نیست بلکه حیله می زند و ظلم می کند و اگر کراهت من نسبت به حیله زنی نبود قطعاً از زیرک ترین مردم بودم.» (2) در واقع در معارف اسلامی به همان میزان كه عقل و خرد مورد تمجید قرار گرفته و از آثار و بركات ارزشمند آن سخن به میان آمده است از خطر سلطه نفس بر عقل نیز هشدار داده شده است و به این ترتیب می توان به وضوح دریافت كه همه تمجیدها از عقل و برشمردن آثار بزرگ و راهگشا و كمال رسان آن در صورت تحقق در انسان « عقلانیت رحمانی » نام می گیرد و چنانچه تمایلات نفس بر عقل غالب شود و عقل و خرد را تحت سیطره خود درآورد و از آن در مسیر فسق و فجور و فتنه و نیرنگ و پلیدی استفاده كند « عقلانیت نفسانی » نامیده می شود.

این سخن از امیرمومنان (ع ) است كه می فرماید :

« كم من عقل اسیر عند هوی امیر ؛ چه بسیار عقلی كه در برابر فرمانروایی خواهش های نفسانی اسیر و مقهور است . » (3 )

به كلام حضرت علی (ع ) خوب دقت كنید. امام (ع ) رابطه بعضی از عقل ها و نفس ها را رابطه اسیر و امیر می داند. یعنی عقل ها « اسیر » هستند و نفس ها « امیر » . در چنین حالتی نفس كه امیر و فرمانرواست دستور می دهد و عقل كه اسیر و مقهور است اطاعت می كند! و این همان « عقلانیت نفسانی » است كه همه دانستنی ها و آموختنی ها و كیاست ها و راهنمایی های عقل در خدمت نفس درمی آید و انسان نفس پرست عقل و خرد خویش را برای دست یابی به خیانت ها و فتنه گری و فریبكاری ها به بهره برداری می رساند.(4)
كلمه عقل همانند واژه درخت، زمین یا ستاره و سپهر نیست كه نزد همگان یكسان باشد. نیز نظیر واژه چشم و گوش یا دست و پا از اعضای ادراكی و تحریكی بدن انسان نیست تا در بینش همه به یك معنا باشد.

امّا عقل در این مبحث به معنای نیروی ادراكی ناب است كه از گزند وهم و خیال و قیاس و گمان مصون است و پیش از هر چیز اصل تناقض را به خوبی می‏فهمد و در سایه آن گزاره‏های بدیهی را كاملاً ادراك می‏نماید. پس مقصود از عقل در این سلسله مباحث، فقط عقل محضی نیست كه در فلسفه و كلام به کار می رود. عقلی که برهان و استدلال می آورد. بلكه گستره آن بسیار وسیع است و 1- «عقل تجربی» را كه در علوم تجربی و انسانی ظهور می‏یابد، 2- «عقل نیمه تجریدی» را كه عهده‏دار ریاضیات است و 3- «عقل ناب» را كه از عهده عرفان نظری بر می‏آید نیز دربرمی‏گیرد. بنابراین در مقام تعیین ارزش و جایگاه عقل در معرفت دینی بر آنیم كه نسبت هر چهار قسم عقلِ را با دین مشخص کنیم.

اختلاف عقل محض فلسفی و عقل ناب عرفان را می‏توان در سروده مولوی یافت:

عقل گوید شش جهت حدّ است و بیرون راه نیست عشق گوید راه هست و رفته‏ام من بارها

عقل بازاری بدید و تاجری آغاز كرد عشق دیده زان سوی بازار او بازارها(5)(6)



پی نوشت ها

1- گلستان سعدی، باب هشتم، ص538، شماره 30.

2- «ما كان معاویة بأدهی منّی... » نهج البلاغه، خطبه 198.

3ـ غررالحكم ج 1 ص 86.

4- روزنامه جمهوری اسلامی 21/07/1387 صفحه عقیدتی

5 ـ كلیات دیوان شمس، ص56، شماره 132.

6- آیت الله جوادی آملی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، تلخیص صص 33-19.

رادفر

کارشناس فلسفه اسلامی
 

مدیر تالار مهدویت

 مدیر تالار فلسفه و کلام

id l4i: hoosianp_rasekhoon

mail yahoo:  hoosianp@yahoo.com

ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل 
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب

  

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها