0

هوش مصنوعي دشمن شماست

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

هوش مصنوعي دشمن شماست
دوشنبه 19 اردیبهشت 1390  10:23 AM

 
پلتفرم: Microsoft Windows, Mac OS X, Xbox 360, PlayStation3

توسعه‌دهنده: Valve

منتشركننده: Valve

سبك: اول شخص

بيشترين كساني كه تصميم مي‌گيرند يك بازي مي‌تواند موفق ظاهر شود يا خير، توسعه‌دهندگان بازي‌ها هستند. حتما اين موضوع را تا به امروز درك كرده‌ايد كه چرا استوديو راك استار گيمز هميشه در توسعه سري بازي‌هاي خود مانند جي تي اي موفق بوده است يا شركت كرايتك به سري كرايسيس خود افتخار مي‌كند و اين بازي را از لحاظ گرافيكي يك انقلاب در بازي‌ها مي‌داند. اغلب استوديوهاي بزرگ سعي مي‌كنند تمركز خود را روي قسمت خاصي از بازي مانند گيم پلي يا گرافيك بازي جمع كنند، ولي شركت سازنده سري بازي‌هاي پورتال يعني Valve از دسته استوديوهايي است كه سعي كرده به جاي انتشار بازي‌هاي زياد، وقت خود را صرف توسعه بازي‌هاي خود در همه زمينه‌هاي آن مانند گيم‌پلي و گرافيك و از همه مهم تر داستان بازي كند.

شركت والو با انتشار جعبه نارنجي در سال ۲۰۰۷ دو نسخه جديد از سري محبوب هالف لايف را عرضه كرد كه به نظر بسياري از گيمرها نوع جديد و خلاقانه‌اي از بازي را به آنها آموخت. پورتال بازي بود كه هم از لحاظ گرافيكي و هم از لحاظ داستاني و گيم‌پلي‌حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت، علاوه بر اين كه پازل‌ها و معماهاي موجود در آن را بسيار متفاوت با ديگر بازي‌هاي اول شخص نشان مي‌داد.

در نسخه اول پورتال شما هدايت Chell را به عهده داشتيد. محيطي كه شما در آن بازي مي‌كرديد آزمايشگاه‌هاي Aperture نام داشت و اكثر بازي به درگيري ميان شما و GlaDOS كه يك هوش مصنوعي بود و شما مي‌توانستيد صداي او را بشنويد، خلاصه مي‌شد. به اين گونه كه «گلادس» براي به دردسر انداختن شما معما‌هاي فكري ـ كه برخي قوانين فيزيك هم در آن دخيل بود ـ براي شما طرح مي‌كرد كه براي پيشرفت در بازي، مجبور بوديد آنها را حل كنيد. اين نقطه‌اي بود كه گيم پلي زيباي بازي وارد كار مي‌شد. Chell سلاحي به نام پورتال گان در دست داشت كه مي‌توانست به‌وسيله آن دريچه‌هايي در ديوار يا كف محيط ايجاد كند و همچنين دريچه ديگر براي خروج از دريچه اول ايجاد مي‌كرد تا هنگامي كه وارد دريچه اول مي‌شود بتواند از دريچه دوم بيرون بيايد. تصميم گيري شما براي انتخاب محل ايجاد اين دريچه‌ها بسيار مهم بود ؛ چون پيشرفت شما در بازي كاملا به آنها بستگي داشت. بعد از اتفاقات قسمت اول پورتال كه چيل هوش مصنوعي شيطاني يعني گلادس را نابود مي‌كند، حال اتفاقات پورتال ۲ با بيدار شدن چيل از خواب، شروع مي‌شود. او در اتاقي در يك متل از خواب بيدار مي‌شود و با كمك رباتي به نام Wheatley موفق به فرار از آنجا مي‌شود. در همين حين اشتباها آنها گلادس را به كار مي‌اندازند و اين بار گلادس با اين پيام كه «تو را براي اين كه خيلي سال پيش مرا كشتي، نمي‌بخشم» دوباره مي‌خواهد درگيري خود را با چيل ادامه دهد. او بسرعت تجهيزات از بين رفته را بازسازي مي‌كند و شما را دوباره در معرض تست‌هاي خود قرار مي‌دهد. درست است كه داستان پورتال ۲ تا حدود زيادي به پورتال شباهت دارد، ولي ادامه داستان شما را با اتفاقات جديد و همچنين شخصيت‌هاي تازه‌اي در بازي آشنا مي‌كند. اگر بگوييم گيم پلي پورتال ۲ وجه‌هاي ديگر بازي را محو كرده است، دروغ نگفته‌ايم. شركت والو مي‌دانست گيم پلي پورتال به اندازه كافي فوق‌العاده است كه نيازي نبوده آن را تغيير دهد؛ ولي باز هم ويژگي‌هايي به آن اضافه كرده است، چون هيچ گاه هيجان انگيزتر كردن يك بازي، ضرري به آن وارد نمي‌كند. در پورتال ۲ ژل‌هايي به بازي اضافه شده‌اند كه هريك كار خاصي انجام مي‌دهند؛ براي مثال يكي باعث افزايش سرعت شما در زمان حركت روي سطح‌ها مي‌شود و ژل ديگر باعث مي‌شود بتوانيد از روي سطحي بپريد و آخرين ژل با پاشيدن آن به ديوار مي‌توانيد روي آن دريچه ايجاد كنيد.

اگر فكر مي‌كنيد يادگيري اين كارها براي شما مشكل است، مي‌توانيد از راهنماي بازي كه در ابتدا به شما پيشنهاد مي‌شود، استفاده كنيد. گيم پلي بازي مانند سري قبل خود بشدت توجه خود را سمت ايجاد دريچه‌ها و حل معما‌ها كرده و البته نقطه زيباي بازي به نظر ما همينجاست. هر چه از پيشرفت شما در بازي مي‌گذرد، معما‌هاي گلادس پيچيده‌تر مي‌شود. اگر قبلا تجربه بازي را داشته باشيد، حتما آگاهي داريد احساس غروري كه بعد از حل معما به شما القا مي‌شود، از نقاط قوت بازي به شمار مي‌آيد.

در پورتال ۲ منتظر گرافيك فوق‌العاده مانند كرايسيس ۲ نباشيد، كه اين يك نقص براي آن محسوب نمي‌شود؛ چون اين دو بازي فضا‌هايي بسيار متفاوت به شما نمايش مي‌دهند كه هركدام براي خود زيبايي‌هايي دارد. شايد طراحي و فضاسازي در پورتال ۲ بيشتر از طبيعي‌سازي آن به نظر بيايد؛ زيرا در محيطي اين بازي را ادامه مي‌دهيد كه هيچ چيز طبيعي نيست و البته سازندگان بازي بخوبي توانسته‌اند محيط مصنوعي پورتال ۲ را طراحي كنند.

وقتي در بازي به يكي از ويژگي‌هاي آن بسيار وابسته باشيد، به نوعي بهتر مي‌توانيد با آن ارتباط برقرار كنيد. تقريبا مي‌توانيم بگوييم در پورتال ۲ صدا‌گذاري جزء جدا نشدني اين بازي به حساب مي‌آيد و اگر وجود نداشت، حتما موفقيت كنوني را كسب نمي‌كرد. از آنجا كه شما صرفا با دشمن خود از طريق صدا سروكار داريد، سازندگان اهميت ويژه‌اي به تعيين صداهاي اطراف شما دادند؛ البته اين صدا‌ها همه‌شان جدي نيست و در بعضي لحظات بازي، شوخي‌هايي كه با شما مي‌شود (در آن فضاي بي‌روح و ماشيني بازي) مي‌تواند بسيار لذت بخش باشد.

والو در پورتال ۲ قسمت Co-Op بازي را كه نبود آن در پورتال حس مي‌شد، به آن اضافه كرده كه اين ويژگي باعث مي‌شود شما بتوانيد 2 نفره نيز بازي را ادامه دهيد و كنترل 2 ربات را به جاي چيل به عهده بگيريد. همچنين اين قسمت داستان، تنظيمات مخصوص خود را دارد. به نظر مي‌آمد كه پورتال ۲ بازي معمولي از آب در بيايد ولي والو همه را با انتشار آن شگفت زده كرد چراكه در بسياري از نقدها نمره كامل ۱۰ از ۱۰ را به آن اختصاص داده‌اند.

مسعود گرجي‌زاده

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها