علم امام زمان(علیه السلام) نسبت به زمان ظهور خودش
پنج شنبه 5 اسفند 1389 1:33 AM
علم امام زمان(علیه السلام) نسبت به زمان ظهور خودش در احاديث و روايات مختلف آمده است که وقتي از رسول پیامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در مورد زمان خروج حضرت قائم(عج) پرسيده اند،آن بزرگواران با قاطعيت و با صراحت تمام علم به زمان ظهور را هم چون علم به قيامت، منحصر به خداوند متعال دانسته اند و از خودشان نيز نفي کرده اند.
گروه معارف «شبکه خبر دانشجو»، آيا امام زمان(عج) نسبت به زمان ظهور خود علم دارند يا خير ؟اگر علم دارند پس چرا براي تعجيل در فرج خود دعا مي کنند؟ اگر نسبت به زمان ظهور علم ندارند آيا با کامل بودن علم امام منافات ندارد؟ چرا؟
1- در احاديث و روايات مختلف آمده است که وقتي از رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در مورد زمان خروج حضرت قائم(عج) پرسيده اند،آن بزرگواران با قاطعيت و با صراحت تمام علم به زمان ظهور را هم چون علم به قيامت، منحصر به خداوند متعال دانسته اند و از خودشان نيز نفي کرده اند.
کميت از امام باقر(ع) در مورد همين قضيه پرسيد امام(ع) فرمود:(لقد سئل رسول الله(ص) عن ذلک فقال انما مثله کمثل الساعة ... لاتأتيکم الا بغتة) از پيامبر(ص) در همين مورد سؤال شد، ايشان فرمودند. مثل ظهور مهدي(عج) هم چون بر پايي قيامت است کسي جز خدا از وقت آن آگاه نيست.[1]
در روايت ديگري داريم:(و اما وقت خروجه(ع) فليس بمعلوم لنا علي وجه التفصيل، بل هو مغيب الي ان يأذن الله بالفرج،و اما زمان ظهور مهدي(عج)، به روشني براي ما مشخص نيست بلکه او تا زماني که خداوند اذن خروج دهد غائب است)[2]و باز روايت ديگري مي فرمايد:(و اما ظهور الفرج فانه الي الله ،اما وقت ظهور فقط در نزد خداوند معلوم است)[3]و روايات بسيار زياد ديگري که همگي دلالت بر انحصار علم به وقت ظهور در خداوند تبارک و تعالي کرده و روايات ديگري که از توقيت و تعيين وقت نهي کرده و امر فرموده اند بر تکذيب کساني که وقت بر آن معين مي کنند.
2- روايات بسيار زيادي درباره علم حضرت حجت(عج) نقل شده و در آنها حضرت را به عنوان (معدن العلم) و يا(اکثرکم علما) معرفي کرده اند و يا به عناوين ديگري که دلالت بر علم بسيار آن حضرت مي کند و اين که همه مردم از اين جهت به او مراجعه مي کنند ولي اين هيچ منافاتي با اين که ايشان به تفصيل به زمان ظهور علم نداشته باشد نخواهد داشت همان طور که علم به وقوع قيامت براي حضرت رسول اکرم(ص) روشن نبود، قرآن مي فرمايد:( يَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَةِ أَيّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبّي لا يُجَلّيها لِوَقْتِها إِلاّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ لا تَأْتيکُمْ إِلاّ بَغْتَةً يَسْئَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لا يَعْلَمُونَ، از تو درباره قيامت مي پرسند که وقوع آن چه وقت است؟ بگو، علم آن تنها نزد پروردگار من است جز او (هيچ کسي) آن را به موقع خود آشکار نمي گرداند.... باز از تو مي پرسند گويا تو از آن آگاهي. بگو علم آن، تنها نزد خداست، ولي بيشتر مردم نمي دانند)[4]، و اين سؤال و جواب درباره قيامت چندين بار به همين شکل در قرآن تکرار شده است. و خداوند تبارک و تعالي علم به قيامت و ظهور حضرت حجت(عج)را از معصومين(ع) نيز مخفي کرده زيرا اوست که علم و هر چيز را به هر مقدار که بخواهد در اختيار اولياء خود قرار مي دهد.
پی نوشتها :
[1] - بحار الانوار ج 51 ص 154
[2] - کتاب الغيبه شيخ طوسي ص 425
[3] - بحار الانوار ج 52 ص 111
[4] -سوره اعراف . آيه 187
کریمی که جهان پاینده دارد تواند حجتی را زنده دارد
دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی