0

مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي

 
hoosianp2011
hoosianp2011
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1682
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي
یک شنبه 1 خرداد 1390  9:57 PM

صحّت پیروی از مذهب تشیّع

مناظره عالم سني با عالم شيعي


در مجلس باشكوهی كه با حضور علمای اهل تسنن و شیعه تشكیل شده بود پس از گفتگوهایی بین آنها، یكی از علمای اهل تسنن از یك عالم شیعی سؤال كرد:
اكنون اگر بنا باشد، از یكی از پنج مذهب (حنفی، حنبلی، مالكی، شافعی و جعفری) پیروی كنیم، از كدام پیروی كنیم بهتر است.
عالم شیعی: اگر انصاف را رعایت كنید، باید از مذهب جعفری پیروی كرد، زیرا مذهب جعفری، برگرفته از مكتب امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ و اهل‌بیت پیامبر ـ علیهم السّلام ـ می‌باشد، قطعاً امام صادق ـ علیه السّلام ـ به احكام اسلام كه نشأت گرفته از قرآن و سنّت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، آگاه‌تر می‌باشد، زیرا اهل خانه به آنچه در آن خانه هست، آگاهتر می‌باشند، و پیروان آن آب را از سرچشمه زلالش، برگرفته‌اند (و قبلاً درباره این مطلب، در مناظره 74، مشروحاً سخن گفتیم)
برای تكمیل این بحث، متن فتوای تاریخی مفتی و استاد اكبر دانشگاه الازهر مصر، «شیخ محمود شلتوت» را، كه از دفتر ایشان برای «جمعیت دارالتّقریب بین المذاهب الاسلامیّه» صادر شده و در سال 1379 هـ . ق در مجله «رساله الاسلام» دارالتقریب مصر، انتشار یافته است، خاطرنشان می‌سازیم:
فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت
شیخ محمود شلتوت در بخشی از این فتوا می‌نویسد:
همانا مذهب جعفری، معروف به مذهب شیعه دوازده امامی، مذهبی است كه تعبّد (اعتقاد و پیروی) به آن، مانند سایر مذاهب اهل تسنّن، شرعاً جایز است، بنابراین بر مسلمانان سزاوار است كه به این مطلب آگاه شوند، و از تعصّب بیجا به مذاهب مخصوصی، پرهیز كنند، و تعصب در پیروی از مذهب خاصی نداشته باشند، همه (علمای بزرگ این مذاهب) مجتهدند، و فتوای آنها در پیشگاه خداوند قبول است، و افرادی كه مجتهد نیستند، می‌توانند از آنها تقلید نمایند، و به احكام آنها كه در فقه خود، مقرر نموده‌اند، عمل كنند، و در این راستا، فرقی بین عبادات و معاملات نیست.
[1]
دانشمندان و اساتید بزرگی از اهل تسنن مانند: محمد فخّام استاد سابق دانشگاه الازهر، عبدالرحمن النّجاری، مدیر مساجد قاهره، عبدالفتّاح عبدالمقصود، استاد و نویسنده زبردست مصر و فتوای تاریخی مذكور از شیخ محمود شلتوت را تأیید كردند، «محمد فخّام» می‌گوید:
خداوند شیخ شلتوت را رحمت كند، كه به این مطلب بسیار بلند و پر اهمیت توجه كرد، و آن فتوای جاودانه و قهرمانانه و صریح خود را داد كه: عمل به مذهب شیعه دوازده امامی، نظر به این‌كه یك مذهب فقهی اسلامی است و براساس قرآن و سنّت و دلیل استوار، پی‌ریزی شده، جایز است.
و «عبدالرحمن النّجاری» (مدیر مساجد قاهره) می‌گوید:
ما هم اكنون براساس فتوای شیخ شلتوت، فتوا می‌دهیم، بی‌آنكه فتوای خود را به مذاهب چهارگانه اهل تسنّن، منحصر سازیم، شیخ شلتوت، امام و مجتهد است و رأی او هماهنگ با عین حقیقت می‌باشد.
و «عبدالفتّاح عبدالمقصود» می‌نویسد:
مذهب شیعه دوازده امامی، شایستگی آن را دارد كه در ردیف مذاهب اهل تسنّن، پیروی گردد، و بر اهل تسنّن هیچگونه ایراد و انتقادی نیست كه از مذهبی پیروی نماید كه بر سایر مذاهب برتری دارد، وقتی دریافتیم كه منبع اصلی آن مذهب (شیعه) حضرت امام علی ـ علیه السّلام ـ باشد، همان كسی كه بعد از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ، از همگان به دین اسلام، آگاه‌تر بود.<

[1] . یكصد و یك مناظره، محمد محمدی اشتهاردی، ص 346.

سيد مرتضي الرّضوي-في سبيل الوحدة الاسلاميه ص 52، 54 و 55

 

مدیر تالار مهدویت

 مدیر تالار فلسفه و کلام

id l4i: hoosianp_rasekhoon

mail yahoo:  hoosianp@yahoo.com

ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل 
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب

  

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها