پاسخ به:مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي
یک شنبه 1 خرداد 1390 9:48 PM
ولادت امام علی (ع) در كعبه
مناظره دانشمند سني
با شيعه
|
اشاره:
یكی از افتخارات و امتیازات بینظیر زندگی امام
علی(ع) آن است كه آن حضرت در درون مقدّسترین مكان یعنی كعبه، متولّد شد، و این
موضوع از نظر تاریخی و روایات شیعه و سنّی، قطعی است و علاّمه امینی در كتاب
ارزشمند الغدیر جلد ششم، این موضوع را از شانزده كتاب اصیل اهل تسنّن نقل میكند،
این موضوع یك سند پایه و زندهای است كه بیانگر امتیاز ذاتی امام علی (ع) بر دیگران
است، و میتواند راهگشای صافی برای منحرفان به سوی رهبری حق او باشد. حاكم در
مستدرك خود (ج3، ص483) ادّعا كرده كه این حدیث، متواتر است (یعنی به قدری زیاد نقل
شده كه علم به صحّت آن پیدا میشود) اینك به مناظره زیر كه بین دو نفر از علمای
سنّی و شیعه، رخ داده توجّه كنید:
دانشمند سنّی: در تاریخ آمده «حكیم بن حزام»
نیز در كعبه متولّد شده است.
دانشمند شیعی: چنین چیزی در تاریخ، ثابت نشده است،
علمای برجستهای مانند ابن صباغ مالكی[1] و كُنجی شافعی[2] و شبلنجی[3] و
محمّد بن ابی طلحه شافعی[4] میگویند:
لَمْ یُولَدُ فِی الْكَعْبَهِ اَحَدَ قَبْلَهُ: «هیچكس قبل از علی (ع) در كعبه
متولّد نشده است» (با توجه به اینكه حكیم بن حزام، در سن و سال، بزرگتر از علی (ع)
بود)، و این پارازیت نیز از نیرنگهای دشمنان پركینه علی (ع) است كه خواستهاند
ولادت آن حضرت در كعبه را، با دروغسازی خود، كمرنگ كنند.
دانشمند سنّی: ولادت
در كعبه، چه افتخاری برای مولود آن دارد؟
دانشمند شیعی: یك وقت است بانوئی به
طور اتّفاقی در جای مقدّسی، زایمان میكند، البتّه چنین رخدادی، مایه افتخار نخواهد
بود، ولی اگر دست غیبی در میان باشد، و عنایت و كرامت خاصّ خداوند، شامل شخصی شود و
به خاطر همان عنایت، او را در مقدّسترین مكان مثل كعبه به دنیا آورد، این نشانگر
عظمت مقام و طهارت فوقالعاده آن نوزاد خواهد بود، تولّد علی (ع) در درون كعبه،
براساس همان كرامت و عنایت خاصّ خداوند به حضرت علی(ع) و طهارت فوقالعاده آن حضرت
بوده است، چنانكه معجزه شكافتن دیوار كعبه و ورود فاطمه مادر علی (ع) به درون كعبه
با آن كیفیّت، دلیل بر آن كرامت است.[5]
دانشمند سنّی: درآن هنگام كه حضرت علی (ع) به دنیا آمد،
حدود ده سال قبل از بعثت بود، و در داخل كعبه و اطراف آن، پر از بت بود، بنابراین
كعبه در آن هنگام امتیاز معنوی نداشت و به صورت بتكده درآمده بود، و حضرت علی (ع)
در یك بتكدهای متولد شده، پس امتیازی برای او نخواهد بود.
دانشمند شیعی: كعبه
نخستین پرستشگاهی است كه در سراسر زمین ساخته شده است(آل عمران ـ 96).حضرت آدم (ع)
آن را بنا كرد، و «حجرالاسود» آن از بهشت آمده است، و پس از آنكه در ماجرای طوفان
نوح (ع) ویران شد، حضرت ابراهیم (ع) قهرمان توحید، آن را بازسازی كرد، كعبه در طول
تاریخ، مطاف پیامبران مرسل و اولیای خدا و فرشتگان مقرّب الهی بوده است، حال اگر
چنین مكان مقدّسی، در برههای از زمان، در سلطه بتپرستان قرار گرفت، و آنجا را
بتخانه كردند، از شكوه معنوی آن كاسته نخواهد شد، فِی الْمَثل اگر كسی شیشه پر از
شراب را به مسجد ببرد، آیا از عظمت مسجد، كاسته میشود، قطعاً جواب، منفی است. اگر
كسی در حال جنابت به مسجد برود، و یا شیشه شراب را به مسجد ببرد، توهین كرده و كار
حرامی انجام داده است و مورد خشم خداوند قرار میگیرد، ولی لطف خدا و فرمان او به
اینكه فاطمه بنت اسد (س) هنگام زایمان وارد كعبه شود، بیانگر آن است كه علی (ع) و
مادرش در سطح طهارت فوقالعاده هستند، و پلیدی نفاس و جنابت از آنها دور است، نه
تنها گناهی نكردهاند، بلكه مهمان خدا شدهاند، و میزبانشان كه خدا است، آنها را
دعوت به خانهاش نموده است، بنابراین، همین موضوع مایه كرامت و افتخار بزرگی برای
امام علی (ع) است. از اینرو در همان قرنهای اوّل اسلام، شاعران در خصوص این كرامت،
شعرها سرودند، و موضوع را به عنوان یك امر فوقالعاده عجیب تلقّی كردند. عبدالباقی
عمری در این باره خطاب به امام علی (ع) میگوید:
اَنْتَ الْعَلِیُّ الَّذِی
فَوْقَ الْعُلَی رُفعا بِبَطْنِ مَكَّهَ وَسْطِ الْبَیْتِ اِذْ وُضِعا
«تو همان
علی هستی كه بر فراز ارجمندترین فرازها بالا رفتی، و در بطن مكّه در درون كعبه،
قدم به دنیا نهادی»[6]. و شاعر فارسی
گوی گوید: در كعبه شد تولّد و زمحراب شد شهید نازم به حسن مطلع و حسن ختام او
دانشمند سنّی، در حالی كه فرومانده بود، مناظره را تمام شده اعلام كرد.
[1] . الفصول المهمّمه، ص14.
[2] . كفایه الطّالب، ص361.
[3] . نورالابصار، ص76.
[4] . مطالب السّؤال، ص11.
[5] . دلائل الصّدق، ج2،ص 508 و 509 .
[6] . دلائل الصّدق، ج2، ص 509 ـ 510
. |
محمد محمدي اشتهاردي-يكصد و يك مناظره، ص 359 |
|
|
|
|
|
|
|
مدیر تالار مهدویت
مدیر تالار فلسفه و کلام
id l4i: hoosianp_rasekhoon
mail yahoo: hoosianp@yahoo.com
ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب