پاسخ به:مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي
یک شنبه 1 خرداد 1390 9:44 PM
|
ایمان امام علی ـ علیه السّلام ـ
مناظره دانشمند
سني با سلطان الواعظين
|
دانشمند سنّی: این مطلب ثابت است واحدی این معنا را انكار
نكرده كه علی ـ علیهالسّلام ـ اسبق از همه امت، در اسلام بوده و خلفای معظم
(ابوبكر و عمر و عثمان) مدتی بعد از آن حضرت ایمان آوردند ولی ایمان آنها با ایمان
علی ـ علیهالسّلام ـ فرق داشت وقطعاً ایمان آنها از ایمان علی ـ علیهالسّلام ـ
افضل بوده زیرا علی ـ علیهالسّلام ـ طفلی نابالغ بود ولی ابوبكر و عمر و عثمان
هرسه شیخی كبیر و با عقلی كامل بودند و بدیهی است كه ایمان صاحب عقل كامل از ایمان
طفلی نورسیده و نابالغ أفضل است؛ بعلاوه اینكه ایمان علی ـ علیهالسّلام ـ از روی
تقلید بوده زیرا قطعاً بچه نابالغ و غیر مكلّف ایمان نمیآورد مگر از روی تقلید و
ما میدانیم كه علی ـ علیهالسّلام ـ هنگامی كه ایمان آورد، طفلی دوازده یا سیزده
ساله بوده و تكلیفی بر او نبوده و لذا باید گفت قطعاً تقلیداً ایمان آورده ولی
ایمان سایر خلفاء تحقیقی و از روی فكر و اندیشه بوده و ایمان تحقیقی از ایمان
تقلیدی افضل است.
مرحوم سلطان الواعظین: از شما سؤالی میكنم كه آیا ایمان علی
ـ علیهالسّلام ـ در حالیكه طفل بود به میل واراده خودش بوده یا به دعوت رسول الله
ـ صلیالله علیه و آله ـ ایمان آورد؟
دانشمند سنّی: جواب شما مسلم است كه به
دعوت رسول خدا ـ صلیالله علیه و آله ـ بوده نه به میل و اراده خود.
مرحوم
سلطان الواعظین: آیا رسول اكرم ـ صلیالله علیه و آله ـ، علی ـ علیهالسّلام ـ را
دعوت به اسلام نمود و میدانست كه تكلیفی بر طفل قبل از بلوغ نیست یا نمیدانست؟
اگر بگویید نمیدانست، نسبت جهل به آن حضرت دادهاید و اگر میدانست كه طفل صبّی را
تكلیفی در دین نمیباشد، ولی مع ذلك او را دعوت به اسلام كرده، در این صورت باید
بگویید كار لغو و عبث و بی جایی كرده و بدیهی است كه نسبت دادن لغو و عبث به رسول
الله ـ صلیالله علیه و آله ـ محققاً كفر است، زیرا كه پیامبر ـ صلیالله علیه و
آله ـ مبرّا و به دور از عبث و لغو است و خداوند در مورد او فرموده است: «و ما
یَنْطِقُ عن الهوی، إن هو الّا وَحیٌ یُوحی»[1]
پس باید گفت كه رسول گرامی اسلام ـ صلیالله علیه و آله
ـ قطعاً علی ـ علیهالسّلام ـ را لایق و آماده دعوت میدانسته و لذا او را به اسلام
دعوت كرده؛ علاوه بر این، صغر سنّ منافی با كمال عقل نیست، زیرا بلوغ دلیل بر وجوب
تكلیف نیست بلكه بلوغ در احكام شرعیه مراعات میشود نه در امور عقلیّه و ایمان از
امور عقلیّه است نه تكلیف شرعی؛ پس ایمان علی ـ علیهالسّلام ـ در كوچكی از فضایل
آن حضرت میباشد.
نظیر این مطلب را خداوند متعال درباره حضرت عیسی بن مریم ـ
علیهالسّلام ـ كه تازه به دنیا آمده بود چنین خبر میدهد كه گفت: «إنّی عَبدُاللهِ
آتانِیَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنی نَبِیّاً وَ جَعَلَنی مُبارَكاً»[2]
و درباره حضرت یحیی ـ علیهالسّلام ـ
میفرماید: «و آتیناهُ الْحُكْمَ صَبیّاً»[3]
علاوه بر تمام اینها، بسیاری از علمای بزرگ اهل سنّت به
این مطلب اعتراف كردهاند؛ مثلاً سلیمان بلخی از احمد بن عبدالله شافعی از عمر بن
خطاب نقل میكند كه گفت: «من و ابوبكر و ابوعبیده جرّاح و جماعتی از صحابه خدمت
رسول خدا ـ صلیالله علیه و آله ـ بودیم؛ پس آن حضرت دست مبارك را بر شانه علی بن
ابیطالب ـ علیهالسّلام ـ زد و فرمود: «یا علیّ! انتَ اَوَّلَ المؤمنینَ ایماناً وَ
اوَّلُهُمْ اسلاماً وَ أنْتَ مِنّی بمنزلهِ هارونَ مِنْ موسی»[4]
و نیز امام احمد بن حنبل در مسند نقل
میكند كه ابن عباس گفت: «من و ابوبكر و ابوعبیده جراح و جمع دیگری از صحابه در
خدمت رسول خدا ـ صلیالله علیه و آله ـ بودیم، پس آن حضرت دست مبارك را به كتف علی
بن ابیطالب ـ علیهالسّلام ـ زد و فرمود: «یا علیّ! انتَ اَوَّلُ المسلمینَ إسلاماً
و ؤنتَ اوّلُ المؤمنینَ ایماناً وَ أنْتَ مِنّی بمنزلهِ هارون مِنْ موسی؛ كًذَبَ یا
علیُّ مَنْ زَعَمَ انَّه یُحِبُّنی وَ یُبْغِضُكَ»
پس علاوه بر آنكه علی ـ
علیهالسّلام ـ اسبق از همه مسلمین ایمان آورد، فضلیت دیگری نیز برای او در این باب
ثابت میشود و آن از خصائص مخصوصه اوست و آن این است كه اسلام علی ـ علیهالسّلام ـ
از روی فطرت بود ولی اسلام ابوبكر و عمر و عثمان از كفر بوده؛ چرا كه آنها سالیان
سال در مقابل بتها سجده میكردند و بیش از نیمی از عمر خود را مشرك بودند، در
حالیكه علی ـ علیهالسّلام ـ طرفه العینی میل به كفر و شرك ننمود؛ چنانچه خود آن
حضرت در نهج البلاغه فرموده است: «فَإنَی وُلِدّتُ عَلی الْفِطْرَهِ وَ سَبَقْتُ
إلی الایمانِ وَ الْهجْرَهِ»
دانشمند سنّی چون این دلائل محكم و متقن را
شنید، دم فرو بست و چیزی نگفت.
[1] . سوره نجم آیه 3و4
[2] . سوره مریم آیه 19.
[3] . سوره نجم آیه 3و4
[4] . ینابیع المودّه، ص202. |
سلطان الواعظين شيرازي-شبهاي پيشاور، ،ص393 |
|
|
|
|
|
|
|
مدیر تالار مهدویت
مدیر تالار فلسفه و کلام
id l4i: hoosianp_rasekhoon
mail yahoo: hoosianp@yahoo.com
ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب